گفتگوی هم میهن

ساخت وبلاگ
پيش فرضرژ قرمز سرطان‌زاست!

رژ قرمز سرطان‌زاست!
رژ قرمز سرطان‌زاست!

سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرده است که رژ لب‌های متفرقه که رنگ‌های قرمز دارند، حاوی مقادیر زیادی سرب هستند که برای سلامت مصرف‌کنندگان خطرناک است و باید با مواد بی‌خطر جایگزین شوند.سرب ماده‌ای است که قابلیت جذب شدن از راه پوست را دارد.
این ماده وقتی وارد بدن می‌شود علائم مسمومیت ایجاد می‌کند و نخستین علامتش هم کم‌خونی شدید است. البته خوشبختانه سرب به هیچ وجه خاصیت ایجاد سرطان پوست ندارد و فقط به‌دلیل اینکه ممکن است در محصولاتی مثل رژ لب که خورده می‌شوند، و جذب دستگاه گوارش می‌شوند، ایجاد مسمومیت کند. پس هنگام خرید به برند و علائم استاندارد روی محصول توجه کنید و فقط محصولات مجوزدار را خریداری کنید.

منبع : مجله ی سیب سبز

__________________
«سرزمینِ من»
نه گربه ای خفته، نه شیری که یال هایش را
قبیله ی قاجار قیچی کرده است،
تو شبیه پیرزنی هستی در صفِ نان
که بادِ زمستانی گُل های چادرش را
یکی یکی با خود می برد.

گفتگوی هم میهن...
ما را در سایت گفتگوی هم میهن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان fhammihan بازدید : 163 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 23:30

پيش فرضعلت صافی کف پا چیست؟!

علت صافی کف پا چیست؟!
علت صافی کف پا چیست؟!

علت صافی کف پا چیست؟!

به‌طور کلی، وقتی شما دارای پای صاف خواهید بود که قوس داخل پا صاف و کف پا کاملا با سطح زمین در تماس باشد. اگر زمانی که فرد ایستاده است، پا دارای قوس طبیعی نباشد، آن فرد دارای صافی کف پاست.
علت صافی کف پا

هر پای انسان از ۲۶استخوان تشکیل شده که توسط ۳۳مفصل و تعداد زیادی ماهیچه، تاندون و رباط در کنار یکدیگر قرار گرفته‌‌اند.
به‌طور کلی در کف پا سه نقطه وجود دارد که نقاط اصلی تحمل‌کننده وزن هستند و آنها عبارتند از:
•زیر استخوان پاشنه
•زیر انتهای تحتانی اولین استخوان کف پایی
•زیر انتهای تحتانی پنجمین استخوان کف پایی
چگونگی قرار گرفتن این ساختارها در کنار هم، قوس‌‌های استخوانی را ایجاد می‌کند. زمانی که راه می‌‌رویم، این قوس‌های قابل‌ارتجاع، وزن بدن را میان پاها و ساق پا توزیع می‌کنند. این قوس‌‌ها، نقش جدایی‌ناپذیری در چگونگی راه رفتن ما دارند و در‌واقع به‌عنوان اهرم‌های محکمی برای حرکت، عمل می‌‌کنند. تاندون‌ها، مفاصل پا را به‌هم متصل می‌کنند. حال اگر تاندون‌ها سست شوند، موجب صافی کف پا می‌شود.
البته صافی کف پا در نوزادان و کودکی که تازه به راه افتاده، طبیعی است. هنگامی که بچه بزرگ‌تر می‌شود (۲تا ۳ساله)، تاندون‌ها سفت‌تر می‌شوند و به شکل قوس در می‌آیند.
در دوران نوجوانی، بیشتر افراد دارای قوس طبیعی در کف پا هستند، اما برخی هم دچار صافی کف پا می‌شوند.
صدمات بدنی، بیماری‌ها و افزایش سن ممکن است به تاندون‌ها صدمه وارد کرده و موجب صافی کف پا شود. این نوع پای صاف، ممکن است فقط در یک پا ایجاد شود.
به‌ندرت صافی کف پا در کودکان درد دارد. در این حالت، دو یا تعداد بیشتری از استخوان‌های پا رشد کرده و به‌هم متصل می‌شوند. این وضعیت را «پیوستگی قوزک پا» می‌نامند.
گاهی، صافی کف پا به‌علت مشکلات موجود در زانو و قوزک به‌وجود می‌آید. این مشکلات بر قوزک پا فشار وارد می‌کنند و قوزک را به سمت داخل برمی‌گردانند و موجب عدم تراز پاها می‌شوند.
انواع کف پای صاف:
الف-نوع مادرزادی
ب -نوع اکتسابی
از کجا بفهمیم که کف پای‌مان صاف است؟
صافی کف پا همیشه علائمی دارد. این علائم عبارتند از: صافی یک‌طرفه یا دوطرفه پا، ساییدگی کفش‌‌ها به سمت داخل، درد ناحیه تحتانی پاها، درد ناحیه داخل قوزک پا، تورم قسمت داخلی قوزک و پا درد.
برای تشخیص اینکه فردی دارای صافی کف پاست، می‌توانیم از چند روش استفاده کنیم:
روش اول: ساده‌‌ترین کار، آزمایش جای پای خیس است. به این شکل که کف پا را با آب خیس کنید سپس روی یک سطح صاف بایستید. اثری که از پا روی سطح باقی می‌ماند، هر چه کامل‌‌تر باشد، نشان‌‌دهنده صاف‌‌تر بودن کف پاست.
در برخی موارد که به صافی کف پیچ‌ خورده معروف است، تمام کناره داخلی جای پا به سمت بالا متمایل است که این قسمت از پا، در کف پای معمولی یا با قوس زیاد، هرگز با سطح تماس پیدا نمی‌‌کند. از طرفی اگر روی جای پای باقی‌‌مانده، از جلوی پا به سمت پاشنه، خطی رسم کنیم، چنانچه پهنای این خط برابر با جلوی پا باشد، کف پا صاف بوده و اگر خط کشیده شده نصف پهنای جلوی پا باشد، آنگاه قوس کف پا طبیعی است و چنانچه قوس کف پا زیاد باشد، تنها خط باریکی جلوی پا را به پاشنه وصل می‌کند.
روش دوم: در افرادی که کف پای صاف قابل انعطاف دارند، قوس کف پا را زمانی می‌‌توان مشاهده کرد که فرد روی انگشت‌های پا بایستد، ولی در افرادی که کف پای صاف سخت دارند، حتی با قرار گرفتن روی انگشت‌‌های پا هم نمی‌‌توان قوس کف پا را در آنها مشاهده کرد.
روش سوم: همان‌طور که قبلا هم اشاره کردیم، از کفش‌‌ها نیز می‌‌توان به صافی کف پا پی برد. کفش‌ها را روی میزی صاف قرار دهید و از پشت به آنها نگاه کنید. کف پای صاف باعث خوردگی قسمت داخلی پاشنه پا می‌‌شود. صافی کف پا همچنین باعث می‌شود قسمت بالایی کفش به سمت داخل پاشنه خمیده شود.
روش چهارم: اگر دچار پادرد هستید، برای اطمینان از صافی کف پای خود بهتر است با پاهای کاملا موازی بایستید و از فردی بخواهید از پشت پاهای شما را نگاه کند. می‌توانید خودتان هم از آینه، پاهای خود را نگاه کنید. در حالت عادی فقط انگشت کوچک پا از پشت قابل مشاهده است، ولی چنانچه یک پا، صاف‌‌تر از پای دیگر باشد، انگشت چهارم یا سوم پا را هم می‌توان دید. در این صورت باید حتما به پزشک مراجعه کنید.
روش پنجم: پاهای صاف معمولا به‌دلیل افتادگی قوس پا، بزرگ‌‌تر از پاهای معمولی و گاهی پهن‌‌تر هستند. این به معنای رشد طبیعی پا نیست، بلکه به‌خاطر فقدان قوسی کف پاست.
منبع: امیدرهاب


__________________
«سرزمینِ من»
نه گربه ای خفته، نه شیری که یال هایش را
قبیله ی قاجار قیچی کرده است،
تو شبیه پیرزنی هستی در صفِ نان
که بادِ زمستانی گُل های چادرش را
یکی یکی با خود می برد.

گفتگوی هم میهن...
ما را در سایت گفتگوی هم میهن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان fhammihan بازدید : 199 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 23:30

نشست انتخاباتی چراغ خاموش احمدی‌نژاد و یارانش

روزنامه دولت: نشست انتخاباتی چراغ خاموش احمدی‌نژاد و یارانش


صبح امروز نشست سیاسی-انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد و حدود ۱۰۰ نفر از فرمانداران سابق، برخی وزرای دولت نهم و دهم و اطرافیان او در ساختمان بهار که پیش از این حکم تخلیه آن صادر شده بود در سکوت خبری و با تدابیر شدید حفاظتی برگزار شد.
نشست انتخاباتی چراغ خاموش احمدی‌نژاد و یارانش

نشست انتخاباتی چراغ خاموش احمدی‌نژاد و یارانش


به گزارش ایران، آن گونه که یکی از حاضران به خبرنگار ما گفت احمدی‌نژاد و مشایی سخنرانان اصلی نشست بودند.

برخلاف اینکه اعلام شده بود گفتمان انقلاب و تبیین موازین رهبری موضوع اصلی است، انتقاد تند از دولت و دعوت از حاضران به آمادگی برای ورود به انتخابات و ارائه طرح و برنامه دو محور اصلی این نشست بوده است. یک منبع آگاه به «ایران آنلاین» گفت: «عملکرد ضعیف دولت یازدهم محور این جلسه سیاسی بود. این دیدار آنقدر خوب بود که باران رحمت هم باریده است و برای سال آینده خیلی خوشبین هستیم و امیدواریم اتفاقات خوبی بیفتد.»

برگزارکنندگان از نزدیک شدن رهگذران به محل این نشست که اتومبیل‌های زیادی در آن پارک شده بود جلوگیری می‌کردند و همین مساله توجه عابران را به خود جلب کرده بود.

در حاشیه این میتینگ سیاسی خبرنگار «ایران آنلاین» به دلیل شکایت برگزارکنندگان بازداشت و با همکاری ناجا به سرعت آزاد شد.

این نشست ساعت ۱۰ صبح آغاز شد و ساعت ۲ عصر به صرف نهار پایان یافت

نشست انتخاباتی چراغ خاموش احمدی‌نژاد و یارانش

گفتگوی هم میهن...
ما را در سایت گفتگوی هم میهن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان fhammihan بازدید : 161 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 23:30

ابراهيم يزدى: انقلاب ٥٧، پيروزى جهل بر ظلم بود

دكتر ابراهيم يزدى، دبيركل نهضت آزادى ايران، جلد سوم خاطرات خود را در ٧٣٧ صفحه منتشر كرده است. ظاهرا اين كتاب اجازه انتشار در ايران را ندارد. دكتر ابراهيم يزدى، كه از دو، سه سال پس از برقراری جمهورى اسلامى به صف منتقدان حاكميت پيوست، از نزديكترين ياران آيت الله خمينى در دوران انقلاب بود. پس از پيروزى انقلاب، او ابتدا معاون نخست وزير در امور انقلاب و سپس وزير امور خارجه دولت موقت شد.
دكتر يزدى نقش تاثيرگذارى در پيروزى انقلاب ٥٧ و نيز تثبيت جمهورى اسلامى در اولين سال برقراری اش داشت. ابراهيم يزدى، در تاريخ ٢٤ بهمن ١٣٦٩ در يك نامه ی سرگشاده، خطاب به سيد احمد خمينى، نقش خود در پيروزى انقلاب و تثبيت جمهورى اسلامى را اينگونه بيان مىكند:
“شما خوب مىدانید که «برنامه ی سیاسـی و اجرایی» آقای خمینی را من تنظیم کرده و ایشان تصحیح و تنقـیح نمودنـد، کـه بعدها بر طبق آن شورای انقلاب و دولت موقت… تأسیس گردید. شما به کسی این اتهامات پوچ و بی اساس را زده اید که طراح و مؤسس سپاه پاسداران بوده اسـت، طراح و مبتکر «روز قدس» بوده است، طراح اصلی و اولیه برخی دیگر از نهادهای انقلاب بوده است….”
دكتر يزدى متن كامل اين نامه را در صفحه های ٤٣٩ تا ٤٤٥ جلد سوم خاطرات خود آورده است.
با توجه به نقش دکتر یزدی در پیروزی انقلاب و تثبیت جمهوری اسلامی، خواندن نظرات انتقادی وی در مورد انقلاب اسلامی میتواند جالب توجه باشد. دكتر يزدى در صفحه هاى ٤١٠ تا ٤١٢ جلد سوم خاطرات خود، زير عنوان “پيروزى جهل بر ظلم” مينويسد:

پيروزى جهل بر ظلم
روزی که شاه ایران را ترک کرد، جمعبندی تمام ناظران بین المللی این بود که انقلاب ایران پیروز شده است. هر روز تحلیلهای متعددی پیرامون اوضاع ایران در روزنامه های غربی منتشر میشد. یکی از تحلیلگران انگلیسی مقاله ای در این باره نوشت و در پایان چنین جمعبندی کرد که: «انقلاب ایران پیروزی جهل بر ظلم است».
وقتی مقاله و تحلیل این نویسنده‌ی انگلیسی را خواندم بسیار ناراحت و عصبانی شدم و با خود گفتم این غربی‌ها – به خصوص انگلیسى‌ها، نمیخواهند یا نمیتوانند ما را درک کنند؟ این چه نوع قضاوتی در مورد انقلاب ایران است. پس از پیروزی انقلاب هر روز شاهد رویدادهای مختلف و نه چندان مطلوبی، در سطوح متفاوت بودیم.
انگیزه یا علت همه ی این رويدادها، یکسان نبود – هرکدام علت یا علل خاص خود را داشت. اما به تدریج یک علت در این رویدادها شاخص شد و آن جهل و نادانی بود.
جهل در مورد پیچیدگی سیاسی و اقتصادی و اجتماعی جامعه جدید و تفاوت‌های اساسی آن با جامعه ساده و ابتدایی مدینه؛ جهل درباره مناسبات جهانی و روابط بین المللی، جهل درباره… این جهل در مواردی از نوع جهل مرکب بود. افرادی با نادانی کارهایی انجام میدادند اما نمیدانستند که نادان هستند و با نادانی خود چه ضررهایی به پیکر جامعه و انقلاب و دین پاک خدا وارد میکنند. هر قدر زمان میگذشت علائم بیشتری از این نادانی ظاهر میشد و افراد بیشتری به این پدیده و زیانهای جبران ناپذیر آن توجه پیدا میکردند.
اراكیهای مقیم تهران گروهی تشکیل داده بودند و جلسات ماهیانه ای برگزار میکردند. کارگردان اصلی این مراسم آقای چنگیز حاجباشی بود. وی در زمان دانشجویی در آلمان بسیار فعال بود و از جمله کسانی بود که به دعوت ما به مصر آمد و یک دوره ی آموزشهای ویژه را گذرانید. بعد از انقلاب گاهی یکدیگر را میدیدیم. ایشان چندبار درگردهمایی های ماهیانه ی اراکیهای مقیم تهران مرا دعوت کرد. در این جلسات ماهیانه، برنامه های متنوع ادبی، هنری، گاه علمی – اجتماعی اجرا میشد. در یک نوبت به مناسبت سالروز انقلاب از من خواستند سخنی بگویم. من ضمن بیان بعضی از خاطرات نوفلوشاتو در روزهای پرهیجان انقلاب، به تحلیل خارجیها از انقلاب، از جمله به مقاله ی آن تحلیلگر انگلیسی اشاره ای کردم و گفتم که وقتی آن مقاله را خواندم خیلی ناراحت و از دست این تحلیلگر عصبانی شدم. اما بعد از انقلاب به تدریج متقاعد شدم که حق به جانب او بوده است، ما دچار جهل و نادانی بودیم و هنوز هم هستیم.
در آن جلسه، آقای بادكوبه ای، شاعر خوش سخن هم حضور داشتند و فی البداهه، شعری سرودند و خواندند. چند روز بعد، ایشان شعر خود را با یادداشتی در کنار آن برای من فرستادند. در این شعر آمده است:
«ما، «ستم» را نشان گرفته بودیم اما، همه تیرها از كمان «دانش» پرتاب نشد. ای كاش، نخست «جهل» را نشانه رفته بودیم.»

گفتگوی هم میهن...
ما را در سایت گفتگوی هم میهن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان fhammihan بازدید : 175 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 22:19

ابر ناو هواپیمابر کلاس نیمیتز
باعث افتخاره

از اوایل جنگ جهانی دوم ناوهای هواپیمابر در نبرد بعنوان فرودگاه های متحرک نقش یافتند. البته هر ناو هوپیمابر توسط یک گروه رزمی متشکل از دو رزم ناو و ۳ ناوچه اسکورت میشود و عملا شکست ناپذیر و آسیب نا پذیر است.تا سال ۱۹۶۰ از موتور های دیزلی در این ناو ها استفاده میشد تا در سال ۱۹۶۰ اولین ناو هواپیما بر اتمی به نام اینترپرایز را که بزرگترین ناو زمان خود بود آمریکا به آب انداخت.
این ناو گنجایش تا ۱۰۰ جنگنده را داشت و سرعتی بیش از ۳۰ گره ی دریایی داشت عرشه ی آن ۳۳۵ متر بود و ۵۰۰۰ خدمه داشت و از ۸ راکتور هسته ای استفاده می کرد این ناو میتوانست ۳ سال در سفر باشد بدون آنکه نیاز به سوخت گیری مجدد پیدا کند یا لنگر بگیرد البته این ناو ها ناوهای هواپیمابر سنگین محسوب میشوند بطور مثال انگلستان از ناو های هواپیمابر سبک استفاده میکند که برای هواپیما های عمود پرواز مناسب هستند و بسیار کوچک تر از ناو های آمریکایی هستند البته بیشتر آنها بجای سوخت هسته ای از موتور های گازی استفاده میکنند.
ناو های هواپیما بر امروزی گاها تا ۲۷۰ فروند جنگنده را با خود حمل میکنند این ناو ها از دو عرشه استفاده مینمایند یکی عرشه ی پارکینگ و پروازی و دیگر عرشه ی زیرین که پارکینگ تعمیراتی و انبارهای جنگنده ها محسوب می شود جنگنده ها توسط آسانسور های مخصوص به عرشه برده می شوند توجه داشته باشید جنگنده ها از ابزار های کمک برای پرواز یا فرود از این ناو ها استفاده میکنند بطور مثال برای فرود از یک قلاب نگهدارنده که بعد از فرود جنگنده باید هواپیما به آن گیر کند تا سرعت آن کاهش یابد.
اما دوران ناو های کنونی نیز در حال بسر رسیدن است ناو های کنونی نیز بزودی با ورود ناو های قرن ۲۱ از رده خارج خواهند شد ناوهای جدید که بیشتر از کلاس CVNX خواهند بود. اولین ناو کلاس CVNX در سال ۲۰۱۳ جانشین اولین و سالخورده ترین ناو هواپیما بر اتمی جهان میشود(اینترپرایز) این ناو ها از ویژگی های پنهانکاری شگرفی برخوردارند نگهداری و تعمیر آسانتری دارند و مدت دوام بیشتری در دریا دارند همچنین از یک مجموعه زره جدید برای بقا در صحنه ی نبرد نیز بهره میبرند این ناوها می توانند۸۰ هواپیمای بزرگ ۶۰ فروند متوسط و ۴۰ فروند کوچک را با خود حمل کنند(نگهداری یک ناو هواپیمابر در یک سال ۱ میلیارد دلار هزینه دارد)
اما از نظر سیستم دفاعی بجز گروه قوی محافظ آن همیشه دو فروند جنگنده آماده ی واکنش سریع به هر تهدیدی هستند چه هوایی و دریایی سیستم جنگ الکترونیک این ناوها بقدری سنگین است که هر راداری را مختل میکنند این ناوها تا فاصله ی ۵۰۰ کیلومتری اطراف خود را همواره با رادار های خود و هواپیما های شناسایی زیر نظر دارند و به سیستم های کامل پرتاب موشک کروز تاماهاوک مجهز هستند که هر هدفی را در زمین هدف قرار میدهند. گفتنی است آخرین ناو هواپیما بری که غرق شد مربوط به جنگ جهانی دوم و کشور ژاپن بوده است(کالا دو فروند ناو هواپیمابر در طول تارخ غرق شده)
ناوهای هواپیما بر با ارتفاعی برابر با یک ساختمان بیست طبقه بیرون از آب و طولی برابر با ۳۳۳ متر در همان نگاه اول تعجب همگان را بر می انگیزند ؛ اما دلیل آن بزرگی و عظمت بی نظیر ناو نیست بلکه توانایی این فرودگاه کوچک شناور در به پرواز در آوردن هواپیما های جنگی بوده که چنین حسی را بوجود می آورد . در آب های آزاد ناو های هواپیما بر بعنوان خاک یا قلمرو خود مختار محسوب می شوند و خدمه می توانند به مانند اینکه در کشور خود هستند رفتار کنند البته تا زمانی که به سواحل کشورهای دیگر نزدیک نشده اند . بنابراین نظامیان ایالات متحده بدون نیاز به توافق با کشوری ، گروه رزمی ناو هواپیما بر خود که شامل یک ناو هواپیما بر و شش تا هشت کشتی اسکورت دیگر است را به منطقه ارسال می دارند . جنگنده ها ، بمب افکن ها و سایر هواپیما های نظامی می توانند با پرواز به سمت اهداف دشمن دوباره به پایگاه تقریبا امن خود که همان گروه رزمی ناو هواپیمابر بوده باز گردند .
ناو های هواپیما بر می توانند با سرعت ۳۵ نات ( ۶۴ کیلومتر بر ساعت ) بر روی آب حرکت کنند . این توانایی یعنی رسیدن به منطقه درگیری در عرض چند هفته . البته ایالات متحده در حال حاضر شش پایگاه درسراسر جهان برای ناوگان ناوهای هواپیمابر خود ایجاد کرده که با فلسفه واکنش سریع و اعزام ناوها از نزدیک ترین پایگاه به منطقه درگیری مورد استفاده قرار می گیرند . با بیش از یک میلیارد قطعه سوپر ناو های هواپیما بر کلاس « نیمیتز » ایالات متحده در بین پیچیده ترین ماشین های ساخته شده توسط بشر قرار می گیرند اما در سطح مفهومی عملکرد و هدف از ساخت هریک از آن ها بسیار ساده است بطوریکه برای انجام چهار کار پایه طراحی و ساخته شده اند . ۱-حمل و نقل هواپیماهای نظامی دردریا ۲- عمل کردن به مانند یک فرودگاه کوچک برای به پرواز درآوردن و نشاندن هواپیماها ۳- استفاده به عنوان یک مرکز فرماندهی عملیات ۴- جا دادن به افراد و پرسنلی که برای انجام این کارها مورد نیاز می باشند
برای به انجام رسانیدن این اهداف یک ناو هواپیمابر باید قابلیت های یک کشتی را با یک پایگاه هوایی و همچنین یک شهر کوچک ترکیب کند . ناو هواپیما بر باید دارای یک عرشه پروازی برای نشست و برخاست هواپیماها ، قسمت فرماندهی و کنترل ، سیستم پیش رانشی ، سیستم های گوناگون دیگر ( شامل آب ، غذا ، سیستم دفع فاضلاب و زباله ، سرویس پستی ، رادیو ، تلویزیون و چاپ روزنامه داخلی ) و همچنین بخش اصلی از بدنه کشتی که در داخل آب قرار می گیرد ، باشند . بخش بدنه در زیر خط آب بصورت قوس دار ونسبتا باریک است . بخش بالای خط آب به طرف بیرون گسترده می شود تا عرشه پروازی را تشکیل دهد . بخش زیری نیز از دو قسمت تشکیل یافته است که در واقع دو لایه مجزا بوده که در صورت اصابت اژدر به پوسته بیرونی ، پوسته داخلی بعنوان محافظ از درهم شکستن و غرق شدن کشتی جلوگیری می کند .
از دهه پنجاه تا کنون تقریبا همه سوپر ناو های هواپیما بر ایالات متحده توسط شرکت « نورث روپ گرومن » واقع در نیوپورت نیوز ساخته شده اند . برای سادگی در پروسه ساخت ، این ناو ها بصورت مدولی ساخته شده و سپس مونتاژ می شوند که هر کدام ازاین مدول ها به سوپر لیفت معروفند.هر یک از این سوپر لیفت ها می توانند ۷۰ تا ۸۰۰ تن متریک وزن داشته باشند . ناوهای هواپیمابرمدرن ازحدود ۲۰۰ مدول یا سوپر لیفت تشکیل یافته اند . ناگفته نماند آخرین مدول که در پروسه ساخت ومونتاژ نهایی نصب می شود جزیره یا همان ساخنمان فرماندهی روی عرشه ناو است که ۵۷۵تن وزن دارد . مانند تمام کشتی ها ناوهای هواپیمابر هم در اقیانوس ها توسط نیروی پیش رانشی پروانه حرکت می کنند. البته با ۶/۴ متر پهنا هر کدام از چهار پروانه ناو هواپیما بر در کلاسی متفاوت از دیگر کشتی ها قرار می گیرند . هر یک از پروانه ها به یک شفت متصل بوده که توسط توربین بخار قدرت گرفته از راکتور هسته ای به گردش در می آیند . سیستم پیش رانشی ناو از دو راکتور هسته ای تشکیل یافته است که در محفظه ای زره پوش شده واقع در وسط ناو قرار دارند . این راکتورهای هسته ای بخار مورد نیاز برای بحرکت درآوردن توربین و در نتیجه پروانه کشتی را تأمین می کنند . قابل ذکر است که بنا به آمار منابع غیر رسمی قدرت سیستم پیش رانشی ناو بیش از دویست و هشتاد اسب بخار است . چهار توربین ناو همچنین برق مورد نیاز سیستم های الکتریکی و الکترونیکی ناو را تأمین می کنند که شامل سیستم شیرین کننده آب دریا نیز بوده و این سیستم روزانه بیش از یک و نیم میلیون لیتر آب دریا را به آب قابل شرب تبدیل می کند . ناوهای هواپیمابر پانزده تا بیست سال نیاز به سوخت گیری ندارند . البته راکتورهای هسته ای خطرات خاص خود را داشته و سوخت گیری مجدد ناو پروسه ای است که حدود سه سال به طول می انجامد
به ارقام زیر در مورد ناوهای هواپیمابر کلاس نیمیتز توجه کنید.
ارتفاع کلی برابر ۷۴ متر ؛وزن آب جابجا شده توسط ناو در حالت بارگیری کامل رزمی برابر با ۸۸۰۰۰ تن متریک ؛وزن فولاد سازه ای برابر با ۵۴۰۰۰ تن متریک ؛مساحت کل عرشه پروازی برابر با ۱/۸ هکتار ؛طول عرشه پروازی ۳۳۳ متر و عرض عرشه پروازی ۷۸ متر ؛تعداد بخش یا اتاق ها برابر با چهارهزار واحد ؛وزن هرکدام از لنگرها برابر با ۳۰ تن ؛وزن هریک از دانه های زنجیر لنگر برابر با یکصدوشصت کیلو گرم ؛وزن هر یک از پروانه ها سی تن ؛وزن هر یک از سکان ها ۴۱ تن متریک ؛ظرفیت ذخیره سوخت هواپیما ۱۲/۵ میلیون لیتر ؛تعداد تلفن های داخل کشتی برابر با ۲۵۰۰ دستگاه ؛تعداد تلویزیون های ذاخل کشتی برابر با ۳۰۰۰ دستگاه ؛طول کل کابل کشی داخل ناو برابر ۱۶۰۰ کیلومتر ؛ظرفیت هوای سیستم تهویه برابر با ۲۰۴۰ تن متریک ؛ظرفیت غذای ذخیره یخ زده و خشک شده در ناو برابر غذای ۶۰۰۰ نفر به مدت ۷۰ روز ؛میزان محموله پستی در یک سال چهارصد و پنجاه هزار کیلوگرم ؛تعداد ۶ پزشک و ۵ دندانپزشک با یک بیمارستان ۵۱ تخت خوابی عرشه پروازی یکی از هیجان انگیز ترین و در عین حال خطرناک ترین محل ها برای کار است . از آنجا که بر خلاف باندهای معمولی ناوها طول باند کمتری دارند بنابراین برخاستن از آن و فرود آمدن بر آن در سرعت های بالایی انجام می پذیرد که برای خدمه روی عرشه می تواند بسیار خطر آفرین باشد و حتی ذره ای خطا از جانب خدمه یا خلبان ممکن است به مرگ و آسیب های جدی بینجامد.
تیک آف
برای اینکه به پرواز در آمدن هواپیماها از روی سطح ناو ساده تر انجام گیرد ، ناو هواپیمابر در خلاف جهت باد و با سرعت زیادی حرکت می کند . با این کار به دلیل عبور جریان های هوا از روی بال نیروی لیفت بیشتری ایجاد شده و به میزان کمی موجب کاهش سرعت تیک آف هواپیما می شود . اما این سرعت برای به پرواز در آوردن هواپیماهای سنگین نظامی ناکافی است بنابراین از وسیله ی دیگری بنام کاتاپولت ( منجنیق ) برای شتاب دادن به هواپیما در مسافت کوتاه استفاده می کنند . هر کدام از این کاتاپولت ها که تعداد آن روی عرشه ناوهای هواپیمابر کلاس نیمیتز به چهار دستگاه می رسد تشکیل یافته از دو پیستون درون دو سیلندر موازی در زیر عرشه که هر کدام طولی برابر با یک زمین فوتبال دارند . پیستون ها هر یک دارای برجستگی هایی هستند که از شکاف روی عرشه بیرون آمده و به حامل کوچکی متصل می گردند . جهت آماده سازی هواپیما برای تیک آف خدمه عرشه پوازی آن را به محل مورد نظر پشت کاتاپولت هدایت می کنند سپس میله یدک کش روی چرخ دماغه را به شکافی روی حامل کاتاپولت نصب می کنند . خدمه میله ی نگهدارنده ای را نیز بین پشت چرخ جلو و حامل نصب می کنند که این قطعه در هواپیماهای اف-۱۴و اف-۱۸ روی چرخ دماغه بصورت یکپارچه ساخته شده است . همزمان با متصل کردن چرخ دماغه به حامل کاتاپولت خدمه ی عرشه پروازی صفحات منحرف کننده گازهای خروج اگزوز را نیز در پشت هواپیما بالا می برند . وقتی تمام این مراحل انجام گرفت افسر کاتاپولت معروف به شوتر که در یک گنبد شیشه ای کوتاه روی عرشه پروازی بر تمام مراحل نظارت دارد سوپاپ سیلندرهای کاتاپولت را باز کرده در نتیجه سیلندرها توسط بخار پر فشار تولید شده در راکتور ناو پر می شوند . این بخار نیروی پیش رانشی برای کاتاپولت کردن هواپیما و ادامه پرواز با سرعت ایمن را تأمین می کند . اگر میزان این بخار که بستگی به نوع هواپیما دارد کم باشد نیروی لیفت کافی ندارد و هواپیما را به داخل اقیانوس پرتاب خواهد کرد و اگر زیاد باشد ، خیز برداشتن سریع کاتاپولت موجب شکستن چراغ دماغه خواهد شد . قبل از پرتاب ، خلبان هواپیما از تمام قدرت موتورهای آن استفاده می کند که در این زمان میله نگهدارنده مانع حرکت هواپیما به جلو می شود . در این زمان افسر کاتاپولت با اشاره به خلبان پیستون را رها کرده و هواپیما پرتاب می شود . در انتهای مسیر کاتاپولت ، میله یدک کش از حامل جدا شده و هواپیما به پرواز با نیروی موتورهای خود ادامه می دهد . سیستم کاتاپولت می تواند یک جنگنده بیست تنی را در زمانی حدود دو ثانیه از صفر به سرعت ۲۷۰ کیلومتر در ساعت برساند . قابل ذکر است که ناو هواپیمابر توانایی به پرواز در آوردن یک هواپیما را در بیست ثانیه دارد
فرود
فرود روی عرشه ای که فقط حدود ۱۵۰ متر باند برای نشستن هواپیما دارد آن هم با سرعتی که جنگنده های سریع نیروی دریایی دارند یکی از سخت ترین کارهای خلبان است . برای فرود بر روی عرشه ناو هر هواپیما باید دارای قلاب دم باشد . خلبان هواپیما با تقرب و فرود دقیق سعی خواهد کرد یکی از چهار کابل نگهدارنده هواپیما روی عرشه ناو را با قلاب دم بگیرد . این کابل های فولادی که در عرض باند فرود و بموازات یکدیگر قرار گرفته اند ، به سیلندرهای هیدرولیکی زیر عرشه فرود متصلند که وقتی قلاب دم هواپیما با یک از این کابل ها در گیر می شود کابل مذکور بیرون آمده در نتیجه سیلندر هیدرولیکی انرژی هواپیما را جذب می کند . چنین سیستمی می تواند هواپیمایی با ۲۴ تن وزن و ۲۴۱ کیلومتر در ساعت سرعت را در مسافت حدود ۹۶ متر متوقف کند . این کابل های موازی به فاصله ۱۵ متری از هم قرار گرفته اند بنابراین منطقه بیشتری را برای تماس چرخ ها به خلبان می دهند . معمولا خلبان ها کابل سوم را هدف گیری می کنند که ایمن ترین حالت ممکن است ، هدف گیری کابل اول به دلیل لزوم نزدیک شدن به لبه ناو آن هم در حدی خطرناک کار درستی نیست . پروسه فرود با بازگشت هواپیماها به ناو و با اجرای طرح پرواز بیضی شکل ، با تنظیم زاویه دقیق تقرب از سوی خلبان ، انجام می شود و اولین اجازه فرود را هواپیمایی کسب می کند که کمترین ذخیره سوخت را داشته باشد . برای کمک به خلبان جهت اجرای یک فرود خوب افسر علایم از طریق رادیو و چراغ های روی عرشه ناو با ارسال علایم او را راهنمایی می کند . اگر هواپیما درست در مسیر باشد چراغ سبز به خلبان نشان داده می شود و در غیر این صرت از رنگ های دیگر استفاده می شود تا خلبان اقدام به اصلاح مسیر یا لغو و اجرای دوباره آن کند . سیستم نوری لنزهای اپتیکی فرسنل هم در کنار افسر علایم به خلبان برای فرود کمک می کند . این سیستم متشکل از یک سری چراغ و لنزهای فرسنل است که بر روی یک سکوی پایدار شده توسط ژیروسکوپ نصب شده اند . لنزها باعث تمرکز نور بصورت شعاع های باریکی با زوایای مختلفی در آسمان می شوند . درست زمانی که چرخ های هواپیما با عرشه ناو تماس پیدا کردند خلبان اهرم گاز را تا آخر فشار داده و قدرت موتورها را با پس سوز به حداکثر می رساند . چون در صورتی که هواپیما با قلاب ها درگیر نشود خلبان باید بتواند با حفظ سرعت دوباره از روی ناو برخیزد . ناگفته نماند که باند فرود ناو با چهارده درجه انحراف از محور طولی روی عرشه ناو قرار گرفته است .
آشیانه هواپپماها
روی عرشه پروازی تعداد کمی هواپیما پارک می شوند و هواپیماهایی که مورد نیاز نیستند به آشیانه فرستاده می شوند . آشیانه هواپیماها دو طبقه پایین تر از عرشه پروازی قرار گرفته است که با ۲۰۹ متر طول ، ۳۴ متر عرض و ۸ متر ارتفاع امکان جا دادن به بیشتر انواع هواپیماها وهلیکوپترها را دارد . آشیانه می تواند حدود ۶۰ فروند هواپیما ، مخازن سوخت و قطعات یدکی را در چهار بخش خود جای دهد . برای انتقال هواپیماها به عرشه پروازی از چهار بالابر سریع استفاده می شود که نیروی هیدرولیکی کافی برای بالا بردن دو هواپیمای ۳۵ تنی را دارند . قسمت انتهایی آشیانه و عقب کشتی هم در اختیار بخش تعمیر و نگهداری است که دارای منطقه بازی نیز برای آزمایش موتورها با پس سوز می باشد . تیپ هوایی مستقر در ناو حدودا از ۹ اسکادران تشکیل یافته که جمعا هفتاد تا هشتاد فروند هواپیما را شامل می شود . این هواپیماها شامل انواع اف/ای-۱۸هورنت ، اف-۱۴تام کت ، ای-۲سی هاوک آی ، اس-۳بی وایکینگ ، ای -۶بی پراولر و هلیکوپتر اس اچ-۶۰سی هاوک می باشند. جالب است بدانید یک ناو هواپیمابر کلاس نیمیتز می تواند پنجاه جنگنده را جهت اجرای یکصدوپنجاه حمله در روز به پرواز درآورد و در زرادخانه خود بیش از ۴۰۰۰ انواع بمب را دارد .
به جهت اینکه روی عرشه مشکلی پیش نیاید تمام افراد مسئول روی عرشه لباس رنگ مخصوص شغل خود را در بر می کنند . ارغوانی مسئولان سوخت هواپیما معروف به انگورها ؛ آبی جابجا کننده های هواپیماها، مسئولان بالابر ، راننده های یدک کش ، پیغام برها و مسئولان ارتباطات ؛ سبز مسئولان کاتاپولت و کابل های نگهدارنده ، مهندسان تعمیر ونگهداری ، مسئولان فرود هلیکوپتر ؛ زرد افسران کاتاپولت و کابل های نگهدارنده ، راهنمایان هواپیماها ، افسران جابجایی هواپیماها ؛ قرمز افسران مهمات ، مسئولان عملیات نجات ؛ قهوه ای افسران مسئول هواپیماهای تیپ هوایی ؛ سفید بازرسان اسکادران هواپیماها ، افسران علایم فرود ، افسران ناظر و پرسنل پزشکی
تسلیحات تدافعی و تجهیزات راداری
موشک های زمین به هوای سی پارو و موشک های ضد موشک رم ؛ چهار توپ چرخان ۲۰ میلیمتری با سرعت تیر اندازی ۳۰۰۰ تیر در دقیقه و برد یک و نیم کیلومتر ؛ سیستم های چف و فلیر برای منحرف کردن انواع موشک ها و اژدرها ؛ سیستم های جنگ الکترونیک و سیستم های پیشرفته راداری باندهای سی و جی و همچنین شناسایی دوست از دشمن.
ناوگان کلاس نیمیتز ایالات متحده به شرح زیرند :
USS Nimitz ( CVN 68 ) ( سال ورود به خدمت ۱۹۷۵ اکنون در حال سوخت گیری است )
USS Dwight D.Eisenhower ( CVN 69 ) ( 1977)
USS Carl Vinson (CVN 70) ( 1986)
USS Abraham Lincoln (CVN 72) (1989)
USS George Washington ( CVN 73) (1992)
USS John C.Stennis (CVN 74) (1995)
USS Harry S. Truman ( CVN 75) (1998)
USS Ronald Reagan ( CVN 76) (2003)
USS George H.W.Bush (CVN 77) ( سال ورود به خدمت ۲۰۱۰ )
همچنین کلاس جدید ناوهای CVN 78 که احتمالا تا سال ۲۰۱۳ وارد خدمت می شوند که مجهز به سامانه های پیشرفته تری هستند و نیاز به خدمه کمتری هم دارند . البته ناگفته نماند که ناوهایی علاوه بر کلاس نیمیتز هم هم اکنون در حال خدمتند که به سن بازنشستگی رسیده اند مثل کلاس کیتی هاوک ، اینترپرایز و جان اف کندی . خوب است بدانید مأموریت هر ناو ۱۸ ماه به طول می انجامد . شش ماه برای آماده سازی و تمرین خدمه ، شش ماه عملیات اصلی و شش ماه بعد از بازگشت به بندر اصلی خود . البته در موارد ضروری بارهای کم حجم توسط هواپیمای باربری سی-۲ به ناو منتقل می شوند . معمولا حداقل سه ناو هواپیمابر بصورت همزمان در حال آماده باش در اقیانوس ها بسر می برند . ساخت و بهینه سازی هر کدام از این ناوهای هواپیمابر بیش از شش میلیارد دلار برای یانکی ها تمام شده و هزینه عملیاتی نگهداشتن هر کدام از آن ها هم در سال به بیش از دویست میلیون دلار هزینه نیاز دارد
کلاس ناوهای هواپیمابر Nimitz شامل ۱۰ سوپرکریر (Super Carrier) است که از انرژی هسته ای برای پیشرانه آنها استفاده میشود. این ناوها در اختیار نیروی دریایی ارتش ایالات متحده آمریکا هستند. طول این ناوها بیش از ۳۳۰ متر و وزن هر کدام از آنها چیزی در حدود ۱۰۰,۰۰۰ تن است. عرض عرشه این ناوها چیزی بین ۷۷ تا ۷۸ متر است. پیشرانه این ناوها به جای استفاده از توربینهای گاز و یا موتورهای الکترودیزل از دو رآکتور هسته ای با استفاده از فشار آب استفاده میکند که ۴ شفت موتوری را به حرکت درآورده و میتوانند به سرعتی در حدود ۶۰ کیلومتر در ساعت برسند. لازم به ذکر است که این موتورها ۲۶۰,۰۰۰ اسب بخار قدرت دارند. این قابلیت باعث میشود که این ناوها بدون سوختگیری بتوانند به میزان ۲۰ سال به طور مداوم به انجام عملیات در سراسر دنیا بپردازند و طول عمری نزدیک به ۵۰ سال داشته باشند.
تمام این ۱۰ ناو ساخت شرکت Newport News Shipbulding Company هستند و اولین ناو ساخته شده در این کلاس USS Nimitz بود که در سال ۱۹۷۵ و دهمین و آخرین ناو نیز USS George H. W. Bush بود که در سال ۲۰۰۹ به عرصه خدمت وارد شدند. ناوهای هواپیمابر یکی از ارکان اصلی جنگهای نیروهای نظامی ایالات متحده آمریکا بوده اند و به منظور کنترل یک قسمتی از اقیانوس، یا یک دریا و… به خوبی ایفای نقش کرده اند.

کشتی که نه بلکه می توان گفت یک شهر شناور است منظور ناو هواپیمابر Nimitz است . قبل از هر توضیح دیگری بجا است خاطر نشان شود که USS Nimitz با 85/338 متر طول و 80/76 متر عرض بزرگترین کشتی جنگی دنیا است روی عرشه آن سه میدان فوتبال جای می گیرد .زیر عرشه یعنی داخل شکم نیمیتز هم آنقدر وسیع و پر پیچ و خم است که افسران و ملوانان آدرس محله کوچه و آپارتمان خود را گم می کنند .
یورن کلوت خبرنگار آلمانی که از نزدیک ناو هواپیمابر نیمیتز را دیده در ارتباط با همین مسئله می گوید :
(کاپیتن جان ) سخنگوی مطبوعاتی ناو هواپیمابر نیمیتز مرا به کابین خود دعوتت کرد در حالیکه به اتفاق به سمت کابین او می رفتیم آدرس کابین خود را به شرح زیر داد :
03-184/61 منظورش این بود که کابین او در طبقه سوم تخته پل 184 در شماره 6 سمت چپ قرار دارد جالب این بود که وقتی به مقصد نزدیک شدیم او کابینش را گم کرد و بعد از مدتی سرگردانی یکی از ملوانان رهگذر کابین را به ما نشان داد.
داخل شکم نیمیتز تقریبا الگوی یک شهر سرپوشیده است تعداد خیابان ها – کوچه ها – راه پله ها – کریدورها ی طبقات مختلف آن به اسلوب شهرسازی مهندسی ساخته شده اند و در هر خیابان مغازه های فراوان – بوتیک های مدرن – قهوه خانه ها و کافه های مجلل مشاهده می شود .
راه پله ها و کریدورهایی که به هم راه دارند آنقدر فراوان و تودرتو هستند که گویی پایانی ندارند .
ناو هواپیمابر نیمیتز به نام دریاسالار (چستر . و . نیمیتز ) نامگذاری شده دریاسالار نامبرده که آلمانی الاصل بود یکی از قهرمانان نظامی ایالات متحده آمریکا به شمار می آید . چون او بود که در اثنای جنگ بین الملل دوم ژاپنی ها را در دریا شکست داد و مقدمات تسلیم شدن ژاپن را فراهم ساخت .
نیمیتز نه تنها عظیم ترین بلکه پر هزینه ترین ناو جنگی دنیا به شمار می آید و زاید بر 5/2 میلیارد مارک خرج ساختن آن شده است . این غول شناور حین پیشروی در هر قدم 91400 تن اب را کنار می زند و از میان این کوه آب برای خود راه باز می کند .
این ناو با وجودی که به جثه مانند یک کوه است با سرعت قابل ملاحظه 65 کیلومتر در ساعت حرکت می کند و برای حرکت از دو نیروگاه اتمی انرژی می گیرد .
رآکتورهای اتمی نیمیتز که سوخت هسته ای می سوزانند قادر هستند بدون احتیاج به هر نوع سوخت دیگر تمام سوخت نیمیتز را به مدت 13 سال یا برای مسافت 7 میلیون کیلومتر دریایی تامین کنند .
نیروگاههای هسته ای ناو علاوه بر این برق این شهر شناور را نیز می دهند ( بد نیست که بدانید نیمیتز به اندازه شهرهای بزرگی چون هامبورگ و فرنکفورت برق مصرف می کند ) .
این آسمانخراش شناور یکدم آرام نمی گیرد و به طور دائم در راه است تا منافع آمریکا را در جهان حفظ کند بعضی وقتها سرنشینان ناو هفته ها خشکی و بندر را نمی بینند .
اکثر اوقات افسران و ملوانان از مقصد حرکت بی اطلاع می مانند خدمت در این ناو برای آمریکایی ها ایده آل و مطلوب نیست زیرا انضباط خاصی در آنجا اجرا می شود . در این ناو استعمال مشروبات الکلی ممنوع است و هریک از سرنشینان که مشروب به داخل این ناو قاچاق کند به شدت مجازات می شود مضاف بر این نیمیتز یک شهر مردانه است در این میان حدود 6290 افسر خدمت می کنند و حتی یک زن به عنوان نمونه در این شهر یافت نمی شود .
سرنشینان ناو بیست و چهارساعته سر خدمت هستند وسعت این شهر شناور به حدی است که بسیاری از سرنشینان در دوره خدمت در ناو هرگز به یکدیگر برنمی خورند و یا سر راه همدیگر قرار نمی گیرند و همدیگر را نخواهند شناخت .
افسران و ملوانان ناو هر ماه مجموعا زاید بر دو میلیون مارک حقوق می گیرند و اجازه دارند حقوق خود را به دلخواه با خرید از 32 بوتیک و مغازه و سوپرمارکت خرج کنند . این فروشگاه ها از آدامس و شکلات گرفته تا پوشاک و حتی سینه ریز الماس نیز به خریداران عرضه می کنند .
سیستم ارتباطی نیمیتز طوری است که از داخل آن می توان با هر نقطه دنیا تماس تلفنی – تلکسی – تلگرافی گرفت بدین لحاظ افسران و ملوانان دائما با خانواده خود می توانند در تماس باشند .
از آنجایی که استعمال مشروبات الکلی در ناو قدغن است نزاع و تبهکاری هم تقریبا صفر است دیسیپلین خشک نظامی و مقررات تبعیض ناپذیر هم به حفظ این نظم کمک کرده است .

عرشه ناو نيميتز

آشپززخانه مجهز ناو مجهزترین آشپزخانه دنیا است به اندازه یک گروهان آشپز در این آشپزخانه خدمت می کنند . در مورد آشپزخانه این ناو همین بس که در آن ( هر روز ) زیاده بر 13000 عدد تخم مرغ شکسته می شود و نزدیک به 3800 کیلو استیک مصرف می شود و متجاوز از 13000 فنجان قهوه نوشیده می شود . سردخانه بزرگ ناو همیشه توشه دوماه نفرات را ذخیره دارد مواد خوراکی نظیر میوه وسبزی از بنادر بین راه تامین می شود یا به وسیله هواپیماهای باری به ناو تحویل داده می شود . ناو هواپیمابر نیمیتز یک بیمارستان 65 تخته نیز دارد پزشکان بیمارستان بدون نیاز به خشکی می توانند مشکل ترین عمل های جراحی از جمله عمل قلب باز یا عمل مغز را نیز انجام دهند .
در ناو بازی ورق برای سرگرمی آزاد اما به قصد قمار ممنوع است . یک کتابخانه با بیش از 30000 جلد کتاب – چندین سالن بیلیارد – سالن های ورزش – استخر سرپوشیده در دسترس است . یک سالن فیلم های تلویزیونی نمایش می دهد با این وصف افسران و ملوانان اجازه دارند در کابین خود ویدئو هم داشته باشند . علاوه بر این هواپیماهای قاصد مطبوعات هر روز آمریکا را برای ناو می آورند خود ناو نیز روزنامه روزانه ای به نام نیمیتز نیوز با 7000 تیراژ منتشر می کند .
در روزنامه داخلی اخبار داخلی - دستورات فرماندهی و تغییر مقررات به اطلاع ملوانان و افسران می رسد ناو یک استودیوی تلویزیونی اختصاصی دارد که فرمانده ناو هفته ای یک بار درین استودیو حضور پیدا کرده و به سوالات سرنشینان ناو پاسخ می دهد .
ناو هواپیمابرنیمیتز به دلیل اینکه بمب اتمی و موشک های مجهز به کلاهک اتمی با خود حمل می کند از داخل کاملا محافظت می شود .
انبار بمب ها و موشک های هسته ای در ایمن ترین نقطه ناو قراردارد و تقریبا 60 پلیس دژبان حفاظت از این انبار را به عهده دارند و اجازه تردد از آن قسمت را به احدی نمی دهند .
علاوه براین انبار سلاح های اتمی و نیروگاه های اتمی ناو تحت کنترل و حفاظت مدرن ترین سیستم های هشداردهنده – ایمنی و حفاظتی – قراردارند و جشم های الکترونیکی حتی بال زدن یک مگس را نیز کنترل می نمایند .
ناگفته نماند که دو نیروگاه هسته ای ناو 280000 اسب قوه معادل 205940 کیلو وات نیرو می دهند .
هواپیماهای جنگی که در ناو خدمت می کنند عبارتند از بمب افکن – بمب افکن شکاری – هواپیمای اکتشافی – هیلیکوپتر جنگی . تعداد جنگنده های ناو حدود 97 فروند است .
اسکادران جنگنده های ناو نیمیتز قوی ترین و ضربتی ترین اسکادران نیروی دریایی دنیا است جنگنده های مستقر در ناو می توانند در عرض 15 ثانیه برخیزند و به ماموریت بروند . جا دارد بگوییم قدمت پرواز هواپیما از روی عرشه کشتی تا سال 1910 برمی گردد زیرا اولین هواپیمایی که از روی کشتی برخاست یک هواپیمای آمریکایی بود که در سال نامبرده از روی عرشه یک کشتی معمولی پرواز کرد .
یکی از ماموریت های ناو نیمیتز مبارزه با زیردریایی هاست یک واحد از هلیکوپترهای ویژه ناو فعالیت مخصوص برای کنترل زیردریایی ها دارند بقیه هلیکوپتر نجات محسوب می شوند .
جنگنده های ناو معمولا با دو برابر سرعت صوت پرواز می کنند برای کمک به پرواز دادن هواپیماها از روی باند 5 دستگاه کاتاپولت ( منجنیق فلاخنی ) نصب شده است منجنیق ها که بخاری هستند به دلیل کوتاه بودن طول باند استارت که از 300 متر تجاوز نمی کند جنگنده ها را به هوای دریا پرتاب می کنند . فرود نیز با سرعت 200 کیلومتر در ساعت صورت می گیرد .
از آنجایی که باند فرود هم کوتاه است کابل های ترمز که به اندازه یک بازو کلفتی دارند سد راه هواپیمایی که با سرعت 200 کیلومتر در ساعت فرود می آیند شده با قلاب های خودکار هواپیمارا گرفته و درجا میخکوب می کنند .
با این وجود استارت و فرود در عرشه ناوهای هواپیمابر یکی از خطرناک ترین برنامه ها است و با کوچکترین غفلت یا سهل انگاری جنگنده به دریا سقوط می کند که تاکنون بارها این اتفاق افتاده است به عقیده سخنگوی مطبوعاتی ناو خطر مرگ همیشه دور سر یک دوازدهم از خلبانان پرواز می کند مهمترین خطر احتمال تصادم دو هواپیمای در حال فرود با یکدیگر است چندین سال قبل در ویلهزهافن دو فروند فانتوم در حال فرو آمدن در عرشه ناو نیمیتز با یکدیگر تصادم کردند و یک خلبان درجا کشته شد .
در طبقه پایین ناو یک آشیانه تعمیر هواپیما وجود دارد هواپیماهای محتاج تعمیر با آسانسور عرشه به داخل آَیانه تعمیر انتقال داده می شوند .

ماشین های کشتی نیز سوای نیرو گرفتن از راکتورها با رآکتورهای فشار آبی نیز کار می کنند دکل رادار تلسکوپی و جزیره فرماندهی در سمت راست وسط ناو دیده می شود جزیره فرماندهی خود به بلندی یک آسمانخراش است . در بخش بدنه ناو چند سکوی پرتاب موشک بالدار و بدون بال – کشتی به هوا و کشتی به دریا نصب شده است . فعالیت سیستم پرتاب خودکار و الکترونیکی ست . نیمیتز بیشتر از موشک Sea Sparrow استفاده می کند .

او هواپیمابر اتمی یواس اس اینترپرایز آمریکا بزرگترین ناوهواپیمابر جهان محسوب می‌شود،
کشتی اینترپرایز با 89 هزار و 600 تن وزن، دارای 6 رآکتور اتمی است و بیش از 85 جنگنده را می‌تواند حمل کند.
گفته می‌شود در کشتی اینترپرایز بیش از 5000 خدمه اشتغال دارند.
اینک مقایسه ای اجمالی بین نیمیتز و اینترپرایز وضعیت ناو نیمیتز را روشن تر خواهد نمود :
نیمیتز 8/332 متر طول دارد و 5/8 متر کمتر از ناو هواپیمابر اینترپرایز است اما در عوض ظرفیتش با تمام تجهیزات به 900/94 تن می رسد در حالیکه ظرفیت اینترپرایز 89600 تن است . سطح عرشه پروازی نیمیتز 20 هزارمتر مربع است در حالیکه سطح عرشه پروازی اینترپر ایز 18200 متر می باشد .از نظر کیفیت دستگاه ها و تجهیزات نیز نیمیتز بر اینترپرایز برتری دارد در مدارک نیروی دریایی این ناو را با علامت CVN68 مشخص کرده اند CNV ناو جنگی اتمی حمل و نقل و شماره 68 شماره ترتیب تولید آن است .هزینه نهایی ساختمان این ناو به دلار 88/1 میلیارد دلار شد که چندین ملیون دلار از هزینه اینترپرایز کمتر شده است .
بطوریکه قبلا گفتیم نیروی محرکه این غول دریایی توسط دو رآکتور اتمی قدرتمند ساخت کارخانه وستینگهاوس که چهار توربین را به حرکت درمی آورند تامین می شود هریک از این توربین ها دارای قدرتی معادل 300 هزار اسب است که به نوبه خود یک پروانه را به گردش درمی آورد .مواد رادیواکتیو تزریق شده به رآکتورها به اندازه ای است که ناو نیمیتز را قادر ساخته 13 سال بدون نیاز به سوختگیری دریانوردی کند از نظر تئوری این ناو با یکبار سوختگیری می تواند یک میلیون مایل دریایی یا یک میلیون و هشتصد هزار کیلومتر را که تقریبا 45 برابر محیط کره زمین در خط استوا است بپیماید .
هزینه هر بار سوختگیری برای ناو هواپیمابر اینترپرایز به 97 میلیون دلار می رسد البته گفته می شود که اینها تئوری است و در عمل کمتر از این مقدار می شود اما بازهم بسیار زیاد است . ناوهای هواپیمابر نیمیتز و اینترپرایز هردو قادرند برای مدت عملا نامحدودی با حداکثر سرعت حرکت کنند در حالیکه ناوهای هواپیمابر غیر اتمی برای صرفه جویی در سوخت ناچارند بیشتر مواقع با سرعت متوسط حرکت کنند و فقط در مدت زمان کوتاهی با حداکثر سرعت دریا نوردی کنند .
در ناو هواپیمابر نیمیتز حدود 14 میلیون لیتر در مخازن ذخیره شده است که مخصوص هواپیماهای ان ناو است و دستگاه های تمام اتوماتیک آنها می توانند 5/63 میلیون لیتر در ساعت به هواپیماها بنزین بدهند چون خود ناو احتیاج به ذخیره سوخت نفتی ندارد تمام مخازن خود را از بنزین هواپیماپر می کند و بدینوسیله می تواند احتیاجات هواپیماهای خود را بین 15 تا 20 روز تامین کند ایستگاه های سوخت گیری این ناو 20 عدد است که 14 تای آنان روی عرشه پروازی و 6 ایستگاه دیگر در عرشه زیرین است .
ناو نیمیتز حدود سه هزار تن مهمات با خود حمل می کند که به آن خودکفایی 13 الی 25 روزه می دهد ضمنا قادر به حمل 200 تن مهمات اتمی است .
بزرگترین خطر برای ناوهای اینترپرایز و نیمیتز در زمان صلح خطر آتش سوزی است به همین جهت هر دو ناو مجهز به دستگاههای ضد حریق بسیار پیشرفته هستند که می توانند تمام قسمت ها را ( تمام عرشه پروازی را ) به طور اتوماتیک از ماده ضد حریق بپوشانند .
تکیه ناو هواپیمابر نیمیتزاز نظر تجهیزات جنگی روی سیستم های سلاح ها و دستگاه های مراقبت کننده بسیار پیشرفته و پیچیده است در آنها پیشرفته ترین اکتشافات الکترونیکی از رادار گرفته تا ماشین های محاسبه و دستگاه های جنگ الکترونیکی دیده می شوند از نظر جنگ الکترونیکی این ناو می تواند علاوه بر اینها روی هواپیماهای مخصوص اینگونه عملیات خود نیز حساب کند که در کنار هواپیماهای شکاری و ضد زیردریایی و شناسایی و حمل و نقل در این ناو فعالیت می کنند و از این نظر شباهت زیادی با ناو اینترپرایز دارد .
اکنون بین کارشناسان نظامی این سوال پیش آمده است که با توجه به هزینه بیار زیاد و آسیب پذیری ناوهای غول آسایی مانند نیمیتز و اینترپرایز آیا دلیلی برای ادانه فعالین اینگونه ناو ها وجود دارد یا خیر ؟ دلیل این مخالفین که زیاد روی آن تکیه می کنند جریان جنگ فالکند است که در آن نیروی دریایی انگلستان ضربات سختی از نیروی هوایی آرژانتین خورد و چند ناو سنگین آن کشور با موشک های هواپیماهای آرژانتینی غرق شدند یا خسارت دیدند.
اما موافقین ناوهای هواپیمابر بزرگ عقیده دارند که اشباه انگلیس این بود که چند سال قبل ناو هواپیمابر بزرگ خود به نام آرک رویال را از رده خارج کرد در حالیکه اگر انگلیس آن ناو را هنوز در اختیار داشت جنگ فالکلند در عرض یک هفته به اتمام می رسید.

گفتگوی هم میهن...
ما را در سایت گفتگوی هم میهن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان fhammihan بازدید : 196 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 22:19

نوآوری در ساختمانها
آموزش اصول نورپردازی

در گذشته نورپردازی صرفا مختص به مکان های اداری و تجاری و تفریحی و بطور کلی بناهای شاخص بوده در صورتی که امروزه مبحث نورپردازی به قدری گسترش یافته که شامل نورپردازی نمای ساختمان مسکونی - نورپردازی نمای ساختمان تجاری - نورپردازی هتل - نورپردازی محوطه- نورپردازی تالار - نورپردازی رستوران - نورپردازی بانک – نورپردازی مراکز خرید و .... می گردد.
از دید یک طراح و معمار، طراحی نما در روز برای ساختمان بسیار حائز اهمیت است زیرا اولین فضای ارتباط دهنده ساختمان با محیط، نمای ساختمان است اما نورپردازی یک ساختمان در شب مسئله حساس تری می باشد زیرا یک ساختمان بسیار معمولی با نورپردازی اصولی میتواند به یک جاذبه توریستی در شب تبدیل شود و یا یک ساختمان بسیار زیبا با نورپردازی غیر اصولی به منظره ای هول انگیز در نمای شب .

اصول وضوابط نورپردازی ساختمان چیست؟
اولین نکته در نورپردازیتوجه به رنگ وشدت نورها می باشد.مسئله دیگر اینست که نور ها نباید به داخل ساختمان بیایند زیرا باعث رنجش ساکنین آپارتمان می شوند و اما نکته دیگر آنست که منبع نور نباید جز در موارد خاص دیده شود. نورپردازیباید هدفمند باشد و باعث زیبایی هر چه بیشتر بنا شود هماهنگی رنگ نور ها با رنگ متریال های انتخاب شده ، یکی از مهم ترین مواردی است که باید در هنگام برنامه ریزی برای نور پردازی به آن توجه کرد ،همچنین به این نکته نیز باید توجه کرد که کدام جنبه معماری بایستی مورد تاکید قرار گیرد یکی دیگر از ضوابط در مورد طراحی نورپردازی نمای ساختماندر مورد هماهنگی با محیط اطراف و آرایش دیواره های صاف و یکدست در تناسب با ابنیه مجاور می باشد.
آیا یک خط پیش آمدگی در طول سطح دیواری یا لبه ها وجود دارد ، نظم قوسها و آرک ها چگونه است، ستون یا ایوان در نمای خارجی به کار رفته است آیا برج ، مناره ، یا دیگر عناصر شاخص در ظاهر ساختمان پیدا می شود.

استفاده از نورپردازی ها در ساختمان منوط بر چیست؟
استفاده از نورپردازی ها در ساختمان همیشه منوط بر نمای ساختمان نیست.از نورپردازی در سایر قسمت های ساختمان نیز استفاده می شود. برای هیجان انگیز تر شدن محوطه بیرونی خانه خود از نورپردازی در طراحی مبلمان حیاط و محوطه بیرونی خانه استفاده کنید.و شاهد باشید که چگونه می تواند باعث ایجاد تغییر در طراحی دکوراسیون حیاط خانه شما گردد.
به طور مثال اگر در طراحی محوطه بیرونی خانه خود از پله استفاده می کنید برای این که در شب مشکلی برای قدم زدن نداشته باشید می توان از نور پردازی های سطحی در زیر پله ها استفاده گردد.
روش های مختلفی برای نورپردازی ساختمانوجود دارد مانند : نورپردازی خشن،نورپردازی یکدست،نورپردازی از داخل و بیرون,...

1- نورپردازی خشن

وقتی بخواهیم عناصر معماری نمای ساختمان را مورد توجه قرار دهیم از نورپردازی خشن استفاده می کنیم. نورپردازی خشن باعث می شود بافتهای کوچک و سطوح و شکلهای ردیف روی سطح ساختمان مورد توجه بیننده قرار گیرد، اما این اشکال را دارد که نمی تواند سطح وسیعی از نمای ساختمان را روشن کند .ادوات نورپردازی معمولا روی همان سازه ای که نورشان به آن تابیده نصب شده و از نمای ساختمان فاصله ندارند.

2- نورپردازی یکدست
نورپردازی یکدست و نرم، معمولا از یک نقطه در مجاورت نمای ساختمان انجام می شود، که توسط آن می توان نمای ساختمان را بصورتی یک نواخت و در سطح وسیعی روشن کرد.

3-نورپردازی از داخل و بیرون

ساختمان ها را می توان از داخل هم نورپردازی کرد که در این صورت با استفاده از پنچره های موجود در نما و نور آسمان تاب می توان عناصر سردر ساختمان وسطح خارجی آن را روشن کرد خطوط نمای ساختمان مشخص کننده حجم ساختمان است که با مشخص کردن لبه خطوط توسط منابع نور خطی مانند لوله های لامپ نئون یا فیبر نوری می توان به مورد توجه قرار گرفتن حجم و حدود ساختمان در نظر بیننده کمک کرد. اثر این کار بسیار مهیج خواهد بود ، اگر چه در حالت کلی منبع ممکن است نسبت به خود ساختمان بیشتر قابل رویت باشد.

گفتگوی هم میهن...
ما را در سایت گفتگوی هم میهن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان fhammihan بازدید : 168 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 22:19

ایرانیان در آیات و روایات
بنام خدا

شاهد هستیم که عده ای سعی بر این دارند که اسلام را دینی برای اعراب جلوه دهند بعضا در همین تالار مشاهده شده که به مسلمانان القابی همچون عرب پرست داده شده.
هرکس که کوچکترین اشنایی با دین اسلام داشته باشد میداند که گرایش به مسائل نژادی در اسلام برابر با کفر دانسته شده است.

در اسلام تنها ملاک سنجش انسانها عملکرد انهاست و انگونه که از احادیث بر میاد ایرانیان بخاطر عملکرد خود در اسلام به انها توجه ویژه ای شده است.

در ادامه جایگاه ایرانیان را در ایات و روایات برسی میکنیم.
بیشتر روایات اسناد متعدد دیگری هم دارد که نام بردن همه انها از حوصله جمع اوری و تایپ بنده خارج است.

...............................................

اگر قران را عجمی نازل میکردیم میگفتند چرا ایاتش واضح نیست چرا با عرب به زبان غیر عرب سخن میگویید.
سوره فصلت ایه ۴۴

اگر قران را بر بعضی عجم نازل میکردیم و پیامبر ص انرا برایشان میخواند ایمان نمی اوردند.
سوره شعراء ایه ۱۹۸ ۱۹۹

حدیث :

امام صادق میفرماید : اگر قران بر عجم نازل شده بود عرب به ان ایمان نمی اورد ولی قران بر عرب نازل شد و عجم به ان ایمان اورد و این خود فضیلتی است برای عجم.
نورالثقلین ج ۴ ص ۱۶۵ ، تفسیر قمی ج ۲ ص۱۲۴ ، تفسیر لاهیجی ج ۲ ص ۱۴ ، بحارالانوار ج۹ باب ۱ ص ۲۲۸ و .......

................................................
شما همان [مردمى] هستيد كه براى انفاق در راه خدا فرا خوانده شده‏ ايد پس برخى از شما بخل مى ‏ورزند و هر كس بخل ورزد تنها به زيان خود بخل ورزيده و [گرنه] خدا بى ‏نياز است و شما نيازمنديد و اگر روى برتابيد [خدا] جاى شما را به مردمى غير از شما خواهد داد كه مانند شما نخواهند بود

سوره محمد ایه ۳۸

حدیث :

از پیامبر پرسیدند این قوم کیستند ؟ رسول خدا رسول خدا اشاره به سلمان فارسی کرد و فرمود این و قومش .

تاریخ اصفهان ج۱ ص ۴ ، کنزالعمال ج ۱۲ ص ۹۰

ابوبصیر از امام صادق ع نقل میکند که فرمود به خدا سوگند که خداوند به این وعده عمل کرد و گروهی از غیر عرب را که بهتر از انان بودند جانشینشان کرد.

مجمع البیان ج ۵ ص ۱۰۸
.................................................. ........

اي كساني كه ايمان آورده ايد! هر كه از شما از آيين خود بازگردد (به خدا زياني نمي رساند) خداوند در آينده، جمعيتي را مي آورد كه خداوند آنان را دوست مي دارد و آنان نيز خدا را دوست دارند آنان در برابر مؤمنان، متواضع و در برابر كافران، سخت و نيرومندند آنان در راه خدا جهاد مي كنند و از سرزنش ملامتگران هراسي ندارند.

مائده ۵۴

حدیث:

شخصی از پیامبر ص پرسید اینان چه کسانی هستند پیامبر ص دست بر شانه سلمان گذاشت فرمود سلمان و قومش.

مجمع البیان طبرسی ج۳ ص ۲۰۸ ، حليه الاولياء ج۶ ص ۶۴

.................................................. ....

میر مؤمنان (ع) می فرمایند: «خوشا به حال طالقان، زیرا خداوند در آن جا گنج هایی دارد که نه از طلا و نه از نقره اند، بلکه مردان با ایمانی هستند که خدا را به حق شناخته اند و آنان یاوران مهدی آل محمد (ص) در آخرالزمان خواهند بود

ینابیع الموده، ص 91؛ کشف الغمه، ج 3، ص 268

بحارالانوار، ج52، ص 307.
..................................................

حضرت علی ع میفرماید : از پیامبر ص شنیدم که میفرمود همچنان که شما اعراب برای حمایت از اسلام ایرانیان را با شمشیر میزنید دنیا به پایان نمیرسد مگر اینکه ایرانیان بخاطر تازه کردن اسلام و حمایت از قران و پیاده شدن دستورات اسمانی این کتاب الهی شما را با شمشیر خواهند زد و با شما خواهند جنگید.
بحار الانوار، ج5، ص 46 و بحار الانوار، ج 67، ص 168 ، نفس الرحمان ص 48
.................................................. ...........
پیامبر ص مسلمان شدن ایرانیان را مژده داده بود و فرموده بود ایرانیان پس از مسلمان شدن وفادارترین مردم نسبت به ان هستند و در راه گسترش ان بیش از هر ملت دیگری اخلاص نشان میدهند و بهره مردم فارس از اسلام از هر ملتی بیشتر است.

کنزالعمال ج۱۲ ص ۹۰
.................................................. ..........
امام رضا ع فرمودند : خداوند همواره بعداز فوت پیامبرش هر روز تا زمان ما و بعد ، اسلام را توسط عجمها یاری نمود و به انان چنین توفیقی عنایت کرد ولی این توفیق را از بعضی از نزدیکان پیامبرش گرفت اری چنین سعادتی را به غیر عرب عطا کرد و از نزدیکان پیامبرش سلب کرد.

سفینه البحار ج ۲ ص ۱۶۴
...............‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌...................... ...............‌‌..........

امام رضا ع فرمود: خداوند تبارک و تعالی از زمانی که پیامبرش را قبض روح کرد تا همیشه این دین را به عجم زادگان بخشید و منت میگذارد و از اعراب بازمیدارد همواره به عجم زادگان عطا میکند و از خویشان پیامبرش باز میدارد.

اصول کافی ج۱ ص ۳۸۰
.........................‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌‌................................. ..

حضرت علی ع فرمود : شما اعراب اکنون برای برپا داشتن قران با ایرانیان جنگ میکنید اما بدانید دنیا به پایان نمیرسد تا ایرانیان برای تاویل قران با شما خواهند جنگید.
قرب الاسناد ص ۴۲۲

.................................................. ..

و همچنين (او) رسول است (بر آنان و) بر گروهي كه هنوز به آنان ملحق نشده اند و او عزيز و حكيم است.

سوره جمعه ایه ۳

حدیث:
يكي از صحابه نقل مي كند كه ما نزد رسول خدا(صلي الله عليه وآله) بوديم كه سوره «جمعه» نازل شد. آن حضرت شروع به تلاوت كردند و پس از خواندن آيه ، مردي پرسيد: يا رسول اللّه! اينان چه كساني هستند؟ حضرت پاسخ نداد تا اينكه وي سه بار سؤال كرد. سلمان هم در ميان ما بود. حضرت دست مبارك خويش را بر شانه سلمان گذاشت و فرمود: اگر ايمان در ثريا باشد، حتماً مرداني از اينان به آن مي رسند.
و بنا به نقلي، دست بر سر سلمان گذاشت و فرمود: اگر ايمان در ستاره ثريا قرار گيرد، مرداني از اين گروه (ايرانيان) به آن دست مي يابند.

صحيح بخارى، ج 6، ص 63 / صحيح مسلم، ج 4، ص 191.
فضل بن حسن طبرسى/ جلال الدين سيوطى، الدّرالمنثور، بيروت، دارالمعرفه، 1365 ق / جاراللّه زمخشرى، تفسير كشاف، بيروت، دارالمعرفه / محمّد مصطفى مراغى، تفسيرالمراغى، چ دوم، بيروت، داراحياء التراث العربى، 1985 م / سيد قطب، فى ضلال القرآن / قرطبى، تفسير القرطبى، بيروت، داراحياء التراث العربى، 1405 ق، ذيل آيه 16 سوره فتح
.................................................. .............

__________________
هنگامی که ناقوس جنگ نواخته شود مرد از نامرد شناخته میشود.

گفتگوی هم میهن...
ما را در سایت گفتگوی هم میهن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان fhammihan بازدید : 238 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 8:49

ابر تانک ام۱ ابرامز
در میانه دهه ۱۹۶۰ تانک ام۶۰ تانک اصلی میدان نبرد ارتش امریکا بود. این تانک از تمامی تانک های غربی زمان خود برتر بود ولی در همان زمان نیز تردید بسیار در مورد برتری ان در برابر نسل نوین از تانک های شرقی چون تی ۶۲ و تی ۶۴ وجود داشت.مسئله بعد این بود حتی طی یک حمله ارتش سرخ به اروپای شرقی این ارتش عملا دو برابر ارتش های ناتو تانک داشت. وزیر دفاع امریکا در سال ۱۹۶۲ علاقمند به طرحی با نام ام بی تی ۷۰ برای یک تانک جدید بود که در دهه ۱۹۷۰ وارد خدمت شود.ام بی تی ۷۰ یک طرح مشترک ببین المان و امریکا بود و مک ناوارا متعقد بود تمامی کشورهای عضو ناتو می توانند در توسعه ان همکاری کنند ولی در نهایت هزینه بالا باعث لغو این پروژه شد و المان به دنبال لئوپارد ۲و امریکا به دنبال تانک جدید رفت.
زمانی که در سال ۱۹۷۲ پروژه ام بی تی ۷۰ لغو شد ارتش امریکا یک سال بعد بررسی برای تانک جدید انجام داد. قرار شد وزن بالا ولی در عوض سطح حفاظت زره افزایش یاب . تانک جدید ام۱ و لقبش ابرامز گذاشته شد و قرار شد در سال ۱۹۸۰ وارد خدمت شود و جایگزین ام۶۰ شود.
تانک دارای چهار خدمه است.راننده در جلوی تانک زیر لوله توپ قرار دارد و با سه پیرسکوپ رو به بیرون دید دارد که یکی دارای چشمی دید شبانه است. زاویه دید رانند رو به جلو با این سه پیرسکوب ۱۲۰ درجه است و یک پنل در جلوی خود دارد که نشان گرهای مختلف موتور روی ان است . فرمانده و توپ چی در برجک سمت راست قرار دارند. توپ چی جلو و پاینتر و فرمانده عقب و بالاتر قرار دارد و سمت چپ برجک نیز گلوله گذار که بین این سه نفر نیز توپ قرار دارد.
توپچی دارای یک سایت اتش نصب شده بر روی برجک سمت راست است که دارای دو چشمی دید روزنه و دید شبانه نسل اول است و توان درشت نمایی تا ۱۰ ایکس را دارد. در ام۱ ای۱ سامانه دید حرارتی نسل اول بود ولی در ام ۱ ای۲ سامانه دید حرارتی نسل دوم نصب شد. این سامانه اجازه اتش دقیق را تا برد ۳۵۰۰ متری در روز میداد اگرچه در جنگ اول توپچی های ابرامز در برد ۴۰۰۰ متر نیز در روز شکار داشتند و در شب تا برد ۲۵۰۰ متری را پوشش میداد . فرمانده نیز دارای شش پیرسکوپ برای دید رو به بیرون است و پوشش ۳۶۰ درجه برای دید فرمانده میدهد . همچنین فرمانده تانک توان گرفتن کنترل توپ اصلی را از توپچی دارد (به کمک یک خط ارتباطی متصل به سایت اتش توپچی) و اجرای اتش را دارد.
ابر تانک ام۱ ابرامزایکس ام۱…پیش نمونه ام۱ مسلح به توپ ۱۰۵ م م

تانک دارای برجکی کوتاه و مستطیلی شکل است که در پشت سر برجک محل ذخیره سازی مهمات است . بر روی برجک دو دریچه برای بیرون امدن گلوله گذار و فرمانده است که میتونند با کمک دو مسلسل بر روی برجک اجرای اتش کنند.
تانک دارای یک موتور توربین گازی چند سوخت لیکومینگ ای جی تی ۱۵۰۰ است که دارای قدرت ۱۵۰۰ اسب بخار است شش سرعت شامل چهار دنده رو به جلو و دو دنده رو به عقب است که البته گیربوکس تانک اتوماتیک است.تانک توان حرکت با سرعت ۹۷ کیلومتر بر ساعت را دارد اگرچه برای اسیب نرسیدن به موتور و گیربوکس سرعت معمول سرعت ۷۲ کیلومتر بر ساعت است . ام۱ در مدل های مختلف رانش به وزن مختلفی داشت برای نمونه در ام۱ ای۱ دارای رانش به وزن ۲۶٫۹ اسب بخار بر تن و ۲۳٫۸ اسب بخار بر تن در نسخه ام۱ ای ۲ بود
موتور می تواند سوختهای چون بنزین، نفت سفید ، سوخت دیزل ویا سوخت جت جی پی ۸ و جی پی ۴ (که هر دو سوخت جت است) استفاده کند . موتور توربین گازی ابرامز نشان داد در خدمت بسیار قابل اعتماد است ولی مصرف سوختش بسیار بالا بود به صورت که ۶ لیتر در ۱٫۵ کیلومتر سوخت مصرف می کرد. همچنین صدای ایجاد شده موتور بسیار کمتر از تانکهای معاصر دیزل بود و دیرتر صدای تانک شنیده میشد
همکنون هانویل در حال توسعه یک موتور جدید توربین گازی است که جایگزین موتور فعلی شود. این موتور قویتر، کم صدا تر و فاقد اگزوز است و همچنین ۳۳% مصرف سوخت کمتری دارد.همچنین جنرال دینامیک بر روی یک موتور دیزل برای ابرامز کار میکند که هزینه عملیات ان بسیار کمتر از موتور توربین گازی است . مخزن سوخت و محفظه موتور دارای یک سامانه خودکار اتش خاموش کن است و محفظه خدمه نیز دارای یک سامانه اتش خاموش کن دستی است
ابرامز دارای زرهی مشابه زره چابهام انگلیسی است که شامل چند لایه از الیاژهای مختلف است . این الیاژ ها شامل فولاد، سرامیک، کائوچو ، مواد ترکیبی و کولاراست. این ترکیب میزان مقاومت را در برابر مهمات انرژی جنبشی و خروج گود بالا می برد و هر کدان در برابر یک نوع مهمات مقاومت میکند . در اواخر دهه ۱۹۸۰ نسخه جدید ام ۱ ای ۱ اچ ای (نسخه از ام۱ ای ۱)ساخته شد که در ناحیه جلوی برجک دارای یک لایه اورانیوم برای حفاظت بیشتری بود و بعدها در نسخه ام ۱ ای ۲ نسل دوم زره اورانیومی بود که معادل ۶۱۰ م م فولاد مقاومت ایجاد کرد اگرچه چهار تا پنچ تن به وزن تانک اضافه کرد. همچنین بر اساس تجارب نبرد در عراق دست کم دو بار طی ارتقائاتی بر روی دو طرف بدنه و در مورد دیگر در دو طرف برجک و بدنه از زره های واکنش دهند استفاده شد تا ان را در برابر مهمات های خرج گود وشامل موشک و راکت بمب های کنار جاده ای محافظت کند.
ابر تانک ام۱ ابرامزام۱ ای۱ پر تولید ترین نسخه ام۱ بود که مجهز به توپ۱۲۰ م م است

در جدول زیر میزان مقاومت نسخه های مختلف ابرامز را میتوان دید
ابر تانک ام۱ ابرامز

در جدول زیر ارتقاِ ها رئ میبینیم
ابر تانک ام۱ ابرامز
البته دو مدل در بالا ذکر شده بهسازی های دیگری نیز داشته اند که در ادامه در بخش مدلها به ان اشاره می کنیم
با در نظر گرفتن جول بالا کافی است به چند نکته اشاره شود
موشک های ضد تانکی چون ای تی ۱۴ دارای قدرت نفوذ ۱۲۰۰ م م، موشک ضد تانک تاو ۲ دارای قدرت نفوذ ۱۰۰۰ م م و مهمات انرژی جنبشی شلیک شوند از تانک تی ۹۰ روسی دارای قدرت نفوذ ۷۵۰ م م می باشد . از این رو عملا با در نظر گرفتن اعداد در جدول در نسخه های ارتقا یافته چه برای موشک های ضد تانک(خرج گود) و چه مهمات انرژی جنبشی میتواند دریافت که عملا نفوذ در زره ابرامز دست کم از روبرو برجک بسیار سخت است
ابر تانک ام۱ ابرامزفرمانده و توپچی ابرامز

برای دفاع از خود دارای شش نارنجک انداز دود زا در هر دو طرف برجک بود و دارای مولد دود ایجاد پرده دود است. همچنین دارای سامانه اختلال گر فروسرخ AN/VLQ-6 برای فریب موشک های هدایت نیم خودکار چون تاو و یا ای تی ۶ و ای تی ۹ که با تعقیب خروجی موتور به صورت فروسرخ هدایت می شوند را با ایجاد امواج پارازیت فروسرخ فریب دهد. این سامانه ۱۲ درجه رو به بالا و ۴۰ درجه در دو سمت را پوشش میداد و گفته شده میتواند زمانی که موشک ۵۰% مسیر را از شلیک کننده را طی کرده روی ان ایجاد اختلال کند.همچنین تانک دارای هشدار دهنده لیزری برای هشدار در مورد قرار گرفتن لیزر بر روی تانک است که البته سامانه دفاعی به صورت خودکار دست به پرتاب نارنجک انداز دود زا میزند.
توپ اصلی در اولین نسخه تولیدی یعنی ام۱ ابرامز توپ ۱۰۵ م م ام۶۸ بود که بر روی تانک های چون ام۶۰ و ام ۴۸ ای۵ نیز نصب شد. ولی این توپ خان دار با وجود اینکه در زمان خود یکی از بهترین ها بود ولی در دهه ۱۹۸۰ دیگر سلاح کارامدی بر ضد زره های مدرن واکنش دهنده چون کنتاکت ۱ و تانک های چون تی ۸۰ نبود .
از این رو در نسخه بعد یعنی ام ۱ای۱ ازتوپ ام۲۵۶ استفاده شد. این توپ المانی و ساخت شرکت رمینگتال بود که بر روی تانک لئوپارد۲ نصب شده بود و کارایی خوبی داشت از این رو این توپ تحت امتیاز در امریکا تولید شد. توپ ۱۲۰ م م ال۴۴ میتوان طیف وسیعی از مهمات های مختلف را حمل کند که شامل انواع مهمات خرج گود و انرژی جنبشی و یا انفجار ترکش شونده است .برد موثر ان در روز ۳۵۰۰ متر است اگرچه ابرامز حتی شکار در ۴۰۰۰ متر نیز با این توپ در سال ۱۹۹۱ داشته است. توپ توسط رایانه کنترل اتش که شامل مسافت یاب لیزری ، یک حسگر محیطی برای سنجش سرعت باد، میزان دمای هوا، زاویه حرکت تانک و زاویه قرار گرفتن لوله توپ و چندین فاکتور دیگر است هدفگیری میشود. مهمات های این توپ بر اساس سطح تحدیدات توسعه یافته است برای نمونه اصلیترین سلاح ابرامز امریکا در نبرد ضد زره مهمات های اورانیومی ام ۸۲۹ است. این مهمات از دهه ۱۹۸۰ بر روی ابرامز استفاده شد که دارای هسته اورانیومی است. قدرت نفوذ این مهمات در مدل های مختلف از ۵۴۰ م م در ۲۰۰۰ متر تا ۸۰۰ م م در ۲۰۰۰ متر افزایش یافته است . همواره قدرت نفوذ این مهمات به زره تانک های شوروی بستگی داشته برای نمونه مهمات ام ۸۲۹ ای۱ توان نفوذ در ۵۷۰ م م در ۲۰۰۰ متر بود ولی ورود زره واکنش دهنده کنتاکت ۵ در شوروی و نصب ان روی تی ۸۰ باعث به وجود امدن نسخه ام ۸۲۹ ای ۲ با توان نفوذ ۷۳۰ م م در ۲۰۰۰ متر را به دست اورد. در جدول زیر مهمات های شلیک از ابرامز امده است
ابر تانک ام۱ ابرامز
مهمات انرژی جنبشی اورانیمی ام ۸۲۹

ابر تانک ام۱ ابرامز
همچنین ابرامز یک نمونه مهمات اچ ایی یا همان مهمات انفجاری ترکش شونده برای مقابله با اهدافی چون ساختمانها و نیروی پیاده از نوع ام ۹۰۸ را حمل میکند. یک مهمات شات گان مانند بر اساس تجارب نبرد در عراق نیز با نام ام ۱۰۲۸ نیز ساخته شد که شامل ۱۵۰۰ ساچمه است که به طرف اهداف شهری تا برد ۷۰۰ متری شلیک میشود
همچنین چنیدن نمونه مهمات انرژی جنبشی جدید همچون مهمان ام ۸۲۹ ایی ۴ در حال توسعه است. این توپ میتوان موشک ضد تانک هدایت شونده لوله پرتاب را نیز پرتاب کند . امریکا نسخه ای با نام ایک ام ۱۱۱۱ را توسعه دادند که شامل یک موشک لوله پرتاب هدایت لیزری با برد۱۲ کیلومتر بود که البته پروژه با وجود ازمایش لغو شد
همچنین یک مسلسل ۷٫۶۲ م م هماهنگ با توپ اصلی ، یک مسلسل ۱۲٫۷ م م بر روی برجک و یک ۷٫۶۲ م م دیگر بر روی برجک همواره در دسترس خدمه است .توپ اصلی در نسخه ام۱ ای۱ دارای ۴۰ گلوله در نسخه ام۱ ای ۲ دارای ۴۲ گلوله است . همچنین ۹۰۰ گلوله برای مسلسل ۱۲٫۷ م م و ۱۰۴۰۰ گلوله برای مسلسل ۷٫۶۲ م م وجود دارد.
مدل های مختلف:
ام۱ ابرامز: نخستین مدل تولید که در سال ۱۹۷۹ وارد خدمت شد و تا سال ۱۹۸۵ در مجموع ۳۲۷۳ عراده از ان ساخته شد. این نسخه مجهز به توپ ۱۰۵ م م بود . این نمونه بعدها به گارد ملی تحویل شد
M1IP:تولید در سال ۱۹۸۴ با همان توپ۱۰۵ م م ولی زره بیشتر از روبرو با توان مقاومت ۶۵۰ م م در برابر انرژی جنبشی.۸۹۴ عراده ساخته شد
ام۱ ای ۱: نسخه که درسال ۱۹۸۵ تولید شد و مجهز به توپ ۱۲۰ م م به جای توپ ۱۰۵ م م بود و همچنین حفاظت شیمیایی و اتمی ان افزوده شد . ۲۳۸۸ عراده از این مدل تا سال ۱۹۹۳ تولید شد که در استرالیا و مصر نیز نسخه نو ساز به خدمت گرفت شد
ام۱ ای ۱ اچ ای: نسخه زره پوش شده دارای یک لایه اورانیومی از روبروی برجک بین دو لایه فولادی . این نسخه در اواخر دهه ۱۹۸۰ تولید شد و تا سال ۱۹۹۲ در مجموع ۱۳۲۸ عراده از ان تولید شد که ۸۳۴ عراده بعدها به نسل دوم زره اورنیومی تجهیز شدند که به انها ام۱ای۱ اچ ای + گفتند
ام۱ ای۱ اچ سی: نسخه ای از ام۱ ای ۱ اچ ای برای تفنگدارن دریایی با کمی تغییر در برخی سامانه ها برای تطابق با این نیرو.۳۲۹ عراده ساخته شد
ام ۱ ای ۱ AIM: ارتقای بر روی ام ۱ ای ۱ شامل باز کردن تمام تانک وصل کردن دوباره ان با اتصالان بهتر، قرار دادن یک دید حرارتی برای فرمانده برای بهره گیرد بهتر از مسلسل ۱۲٫۷ م م، بهبود ژنراتور برق و کاهش مصر ف سوخت. در واقع یک تعمیرات گسترده همراه با کمی ارتقا روی ۷۰۰۰ ابرامز در انبار ارتش بود.
ام۱ ای۲:نسخه جدید تولید در سال ۱۹۹۲ شامل یک دید حرارت نسل دوم مستقل پانورماتکی بر روی برجک برای فرمانده که دیگر نیاز فرمانده به دید حرارتی توپچی از بین می برد. این سامانه دید حرارتی توان درشت نمایی تا ۵۰ ایکس را دارد و تصاویر ان بر روی یک نمایشگر رنگی برای فرمانده به نمایش در می اید . سامانه نسل دوم حرارتی برای توپچی و همچنین این نمونه دارای محفظه مهمات اصلاح شده با توان مهمات بیشتر در پشت برجک و سامانه ارتباطی بهتر و همچنین پردازنده های سریعتر است . همچنین نسل سوم زره ترکیبی شامال فولاد،کولار و اورانیوم با مقاومت بیشتر در جلوی برج.در مجموع ۳۵ عراده ام۱ ای ۲ نو برای ارتش امریکا ساخته شد و ۶۰۰ ام۱ ای ۱ نیز به این نسخه ارتقا یافت. همچنین ۳۱۵ عراده برای عربستان،۲۱۸ عراده برای کویت ساخته شد
ابر تانک ام۱ ابرامزM1A2. این نسخه را می توان به دلیل دید پانورماتیک کشیده روی برجک از دیگر مدل ها تشخیص داد

ام۱ای۲اس ایی پی(SEP): این نمونه برای افزایش کارایی در مناطق نبرد بسته توسعه یافت که شامل یک دوربین دید حرارتی نسل دوم ارتقا یافته برای فرمانده، مسافت یاب لیزری جدید ،نقشه دیجیتال بر روی نمایشگر فرمانده، سامانه کنترل اتش ارتقا یافته با نرم افزار جدید که برد اتش را تا ۳۰۰۰ متر افزایش داده است.همچنین زره در جلوی تانک و جلوی برجک برای ایجاد حفاظت بیشتر در برابر مهمات خرج گود ارتقا.۲۴۰ عراده نو ساز جدید از این مدل ساخته شد و ۳۰۰ عراده ام۱ ای ۲ و ۴۰۰ عراده ام۱ ای۱ به این نسخه ارتقا یافته اند.
ام۱ تی اس یو کا: بر اساس تجارب به دست امده در نبرد عراق در سال ۲۰۰۳ و حضور نظامی امریکایی ها در این کشور از جمله صدمه پذیری بالای ابرامز در برابر بمب های کنار جاده ای و برای تطبیق بیشتر با عملیات نبرد شهری کیت تی اس یو کا در سال ۲۰۰۶ برای ابرامز توسعه یافت که تنها با ۱۲ ساعت می شد یک ابرامز را به این کیت تجهیز کرد.این کیت عبارتند از
زره واکنش دهنده آرات که در مجموع ۶۴ قطعه از این زره در دو طرف بدنه و دو طرف برجک نصب شده است.نصب دو زره شیشه ای ضد گلوله برای دو مسلسل بر روی بدنه که دارای شیشه ضد گلوله برای مقابله با گلوله های سبک بودند،تصویر بردار حرارتی برای مسلسل ۱۲٫۷ م م فرمانده که با ان اجازه میدهد تا از درون تانک به دشمن اتش کند ، نصب دوربین دید حرارتی دیگر برای مسلسل ۷٫۶۲ م م لودر که به ان نیز اجازه میدهد در شب و روز از درون تانک دست به اتش بزند(با مسلسل روی برجک) ، فرمانده و لودر دارای نمایشگر رنگی در درون کابین برای کنترل مسلسل از درون تانک هستند. همچنین یک مسلسل ۱۲٫۷ م م نیز بر روی لوله توپ بسته شده که هم محور توپ اصلی شلیک میکند. همچنین این نمونه دارای زره زیرین بیشتر و سامانه ارتباطی بهتری است
ابرامز SEPV3: این نسخه اخرین بر روز رسانی روی ابرامز است که شامل ارتقا سامانه اتش برای اتش در برد ۳۵۰۰ متر در روز و ۲۰۰۰ تا ۲۳۰۰ متری درشب است. این نمونه دارای سامانه دید حرارتی نسل سوم تا IFLIR است که تصاویر دید حرارتی را به شکل رنگی تر نشان میدهد و همچنین توان تعقیب خودکار اهداف را دارد و اهداف را بسته به فاصله و اولیت با رنگهای مختلفی نشان میدهد. همچنین این نسخه دارای سامانه اتش مسلسل سنگین از درون تانک توسط فرمانده است. البته همان طور که گفته شده این سیستم در نسخه های قبلی نیز طی ارتقا نصب شده بود ولی این نسخه دارای سامانه دید حرارتی پیشرفته تر است. موتور ارتقا یافته تا سوخت کمتری مصرف کند ولی یک از ارتقا مهم این مدل استفاده از یک ژنراتور داخلی برای تولید برق برای به حرکت در اوردن برجک اصلی است . تا پیش از این نیروی تولیدی توسط موتور باعث به کار افتادن ژنراتور برای به حرکت در اوردن برجک می شود و در حالت سکون نیز یک واحد برق کمکی این کار را میکرد(البته اگر موتور خاموش بود) ولی با این ژنراتور کم مصرف در حال حرکت نیز برق لازم بدون استفاده از قدرت موتور تامین می شود. فرمانده و توپی هر کدام دو نمایشگر رنگی قابل برنامه ریز دارند .این نسخه مهمات اورانیومی M829A4 را شلیک میکند که بالای ۱۰۰۰ م م در زره نفوذ دارد و عملا در زره هر تانکی نفوذ کافی را دارد . نسخه SEPV3 با ارتقا الکترونیک انجام شده روی ان تبدیل به حریف سرسختی برای لئوپارد ۲ ای ۷ شده است . این ارتقا فعلا روی ابرامز ام۱ ای ۲ انجام می شود
ابر تانک ام۱ ابرامزکیت ارتقا TUSK روی ابرامز . در تصویر زره واکنش دهنده در کنار بدنه ابرامز و همچنین حفاظ مسلسل ها را روی برجک دید

ابر تانک ام۱ ابرامزM1A2AEPV3

تجارب عملیاتی
اولین حضور عملیاتی ابرامز در جنگ اول خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ بود.
۱۸۴۸ عراده ام۱ ای۱ به عربستان اعضام شدند تا در عملیات زمینی علیه صدام شرکت کنند.در سه روز پایانی نبرد ابرامز ها وارد میدان نبردش شدند . عراق از تانک های تی ۵۵،تی۶۲ و تی ۷۲ بهره می برد انها شانسی نداشتند زیرا پیشرفته ترین تانک عراق نیز نسخه اصلی نبود(تی ۷۲) و نسخه صادراتی ام۱ و ام بود که سامانه دید شبانه درست حسابی نداشت و فاقد سامانه های پیشرفته بودند. در جریان جنگ اول تانک های عراقی در شب تنها تا برد ۱۵۰۰ متری توان رزم در شب داشتند ولی این میزان برای ابرامز ۲۵۰۰ متر بود. در این نبرد طی دو روز تانک های ابرامز دست کم ۱۰۰۰ تا ۱۳۰۰ تانک و نفربر عراقی را نابود کردند و حتی توانستند در شب در ۲۵۰۰ متری و در روز در ۴۰۰۰ متری دست به اتش بزنند. مهمات های اورانیومی انها به خوبی در زره تانک های عراق نفوذ کرد در حالی که هیچ کدام از مهمات های تانک های عراق توان نفوذ در زره ابرامز را دست کم از روبرو نداشتند.
۲۳ ابرامز در جنگ اول خلیج فارس ۱ اسیب دیدند که ۹ عراده انها کالا نابود شدند که ۷ عراده ان در اتش خودی از بین رفتند.
حضور بعدی سال ۲۰۰۳ در عراق بود.به غیر از مرحله اولی عملیات که دو هفته نیز ادامه نیافت طی حضور نه سال ابرامز در عراق هیچ تانکی در برابر ابرامز قرار نداشت ولی تعداد زیادی موشک و بمب کنار جاده ای به ابرامز تاختند. دست کم ۵۰ تانک ابرامز بر اثر بمب های کنار جاده ای و موشک های ضد تانک صدمه دیدند ولی کمتر ۱۵ عراده از خدمت خارح شدند. ابرامز این رکورد را دارد که هرگز خدمه ان بر اثر برخورد موشک ضد تانک کشته نشده اند ولی این بمب های کنار جاده ای بود که حتی در موارد باعث کنده شدن برجک چند ده تنی تانک نیز شدند.بر اساس تجارب همین بمب ها بود که کیت تی اس یو کا بر روی ابرامز برای مقابله با بمب های کنار جاده ای بر روی ابرامز نصب شد(البته گذارشی وجود دارد که در سپتامبر سال ۲۰۰۷ در یک درگیر بر اثر برخورد ار پی جی ۲۹ از کنار به بدنه ویا برجک یک ابرامز باعث کشته شدن دو خدمه و زخمی شدن یک نفر دیگر شده است).
ابر تانک ام۱ ابرامزام۱ ای ۲

انتظار می رود با دور جدید ارتقائات با نام ام۱ ای۳ شامل توپ۱۲۰ م م جدید و سامان اتش جدید تا سال ۲۰۴۰ در خدمت باقی بماند.
به غیر از ارتش امریکا که همچنان ۵۰۰۰ عراده ابرامز از انواع ای۱ ای۱، ای۱ ای ۲ را در خدمت دارد ،استرالیا نیز دارای ۵۹ ابرامز ام۱ ای۱ است که فاقد زره اورانیمی است. همچنین کشورهای دیگر چون:
مصر:۱۰۰۵ عراده ام۱ای۱ فاقد زره اورانیمی
عراق: ۱۴۰ عراده ام۱ ای۱ بدون زره اورانیمی
کویت:۲۱۸ عراده ام۱ ای۲ ولی بدون زره اورانیومی
عربستان:۳۷۳ عراده ام۱ ای۲ بدون زره اورانیمی
مراکش:۲۲۰ عراده ام۱ ای

جنگاوران

گفتگوی هم میهن...
ما را در سایت گفتگوی هم میهن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان fhammihan بازدید : 141 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 6:07

آموزش کامل حذف اکانت برنامه imo
ایمو یک مسنجر صوتی و تصویری قدرتمند و با سرعت بالا می باشد که در گذشته ایمو اندروید و ایمو آیفون را جهت دانلود در اختیار کابران عزیز قرار دادیم . و حالا قصد داریم در این پست آموزش حذف کامل اکانت کاربری IMO را خدمت کاربران عزیز سایت دبلیو موبایل قرار دهیم .
چنانچه شما دوستان عزیز نیازمند حذف اکانتتان هستید حتما این آموزش را دنبال نمایید .

گفتگوی هم میهن...
ما را در سایت گفتگوی هم میهن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان fhammihan بازدید : 211 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 6:07

پاسخ

قوانين ارسال

You may not post new threads

You may not post replies

You may not post attachments

You may not edit your posts


كد [IMG] فعال است

كدهاي HTML غير فعال است

ساعت جاري 03:22 AM با تنظيم GMT +4.5 مي باشد.


گفتگوی هم میهن...
ما را در سایت گفتگوی هم میهن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان fhammihan بازدید : 191 تاريخ : پنجشنبه 31 تير 1395 ساعت: 6:07

گوشه‌ای از مدیریت اشرافی‌ «مرد سرخه‌ای» بانک ملت + اسناد
تسنیم، موضوع فیش‌‌های نجومی از چند هفته گذشته با دستور رهبر معظم انقلاب وارد پیگیری‌های جدی حقوقی و قضایی شده است. در آخرین اقدام، سازمان اطلاعات سپاه علی رستگار سرخه‌ای که گفته می‌شود ارتباطات نزدیکی با حسین فریدون برادر رئیس‌جمهور دارد را به دستور مرجع قضایی و به اتهام فعالیت گسترده در یک باند سازمان یافته فساد بانکی بازداشت کرده است. خبرگزاری تسنیم نیز در همین زمینه به اسناد متعددی دست یافته است که نشان‌دهنده مدیریت اشرافی و لجام‌گسیختگی عجیب در حیف و میل بیت المال توسط این مدیر سابق بانک ملت است.
برخی اسنادی که خبرنگار تسنیم از طریق برخی منابع در بانک ملت به دست آورده، نشان می‌دهد علی رستگار سرخه‌ای در مسافرت‌های خارج از کشور و برخی ماموریت‌های بانکی به صورت اشرافی و با سوء استفاده از بیت‌المال در هتل‌های گران قیمت و لوکس اقامت داشته است و از جیب ملت هزینه‌های گزافی پرداخته است.
گوشه‌ای از مدیریت اشرافی‌ «مرد سرخه‌ای» بانک ملت + اسناد
بر اساس آنچه در جدول بالا به صورت جزء به جزء درج شده، هزینه بیش از 944 میلیون ریالی رستگار سرخه‌ای برای اقامت در هتل‌های مجلل و خریدهای میلیونی، اقامت در اتاق 500 متری در هتل مجلل Presidential Suite (هر شب 5 هزار دلار) اجاره خودرو لیموزین و بادیگارد شخصی از جیب مردم و بیت‌المال تنها گوشه‌ای از زندگی اشرافی این مدیر دولتی است.
گوشه‌ای از مدیریت اشرافی‌ «مرد سرخه‌ای» بانک ملت + اسناد
فاکتور بالا نیز مربوط به ریز حساب اقامت رستگار سرخه‌ای و ناصر شاهین‌فر معاون وی در در تاریخ دوم تا چهارم سپتامبر 2015(یازدهم تا سیزدهم شهریور 1394) هتل پنج ستاره GRand Hyatt دوبی است. بر اساس آنچه در فاکتور بالا آمده، وی فقط برای برخی وعده‌های غذایی خود نزدیک به 600 هزار تومان! هزینه کرده است. ارقام قید شده در فاکتور بالا به درهم امارات است.
گوشه‌ای از مدیریت اشرافی‌ «مرد سرخه‌ای» بانک ملت + اسناد
تصویر بالا نیز مربوط به سند اقامت آقای رستگار سرخه‌ای در هتل پالاس دوبی از تاریخ 12 اکتبر 2015 تا فردای همان روز است؛ طبق این سند وی 18079 درهم برای اقامت پرداخته است؛ این رقم با احتساب درهم 9700 ریالی، مبلغی معادل 175 میلیون و 536 هزار و 630 ریال می‌شود!
پیش از این نیز خبرگزاری تسنیم با انتشار اسنادی دریافتی‌های رستگار سرخه‌ای از دو شرکت در خارج کشور طی سال گذشته را منتشر کرد. بر اساس اسناد، وی 125 هزار دلار(437500000 تومان) و 200 هزار پوند دریافت کرده است که مجموعاً به پول ایران بالغ بر یک‌ میلیارد و 400 میلیون تومان می‌شود.
گوشه‌ای از مدیریت اشرافی‌ «مرد سرخه‌ای» بانک ملت + اسناد

گفتگوی هم میهن...
ما را در سایت گفتگوی هم میهن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان fhammihan بازدید : 192 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 21:52

حمله تند معاون آخوندی به مدافعان مسکن مهر+سند
نسیم آنلاین نوشت: بی تفاوتی مسئولان وزارت راه و شهرسازی به بلاتکلیفی متقاضیان مسکن مهر همچنان ادامه دارد. عباس آخوندی و معاونینش در سه سال گذشته به جز مصاحبه بر علیه مسکن مهر قدمی در حوزه راه و شهرسازی برنداشتند که از جمله آنها می‌توان به اظهارات دو روز پیش محسن نریمان اشاره کرد. وی که همواره در مصاحبه های خود وعده تکمیل مسکن مهر را می‌دهد در طول سه سال گذشته عملکرد ضعیفی در ساماندهی این پروژه مهم داشته است. خبرنگار ما جدیدا به نامه وی خطاب به مهرآبادی قائم مقام آخوندی در امور مسکن مهر دست پیدا کرده که درآن با لحنی سخیف به منتقدان عدم تحویل واحدهای مسکن مهر حمله شده است.
حمله تند معاون آخوندی به مدافعان مسکن مهر+سند

همانطور که ملاحظه می شود در این نامه "بیانیه گون" و "شعارزده" تنها مشکل افتتاح مسکن مهر پردیس بیشتر ناظر به "توطئه گسترده مخالفان"، "کارشکنی‌ها"، "حصر مخالفت‌ها" و تمسک مخالفان به "دروغ‌ها و فریب‌ها" عنوان شده است.
باتوجه به متن نامه که شباهت بسیار زیادی به ادبیات وزیر راه و شهرسازی دارد، مشکلات پردیس ارتباطی به مدیریت توانمند ایشان و برکناری 4مدیر در طول 3سال در پردیس نداشته است!

گفتگوی هم میهن...
ما را در سایت گفتگوی هم میهن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان fhammihan بازدید : 191 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 21:52

اسامی لوازم خانگی غیراستاندارد اعلام شد
مدیرکل استاندارد تهران با تاکید بر نظارت جدی بر فعالیت واحدهای تولید تحت پوشش این اداره کل، از ابطال و تعلیق ۱۲۶ پروانه استاندارد در سه ماه نخست سال جاری در تهران خبر داد.
اسامی لوازم خانگی غیراستاندارد اعلام شدبه گزارش مشرق، اداره کل استاندارد استان تهران از ابطال و تعلیق ۱۲۶ پروانه استاندارد در سه ماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت: در این مدت معین پروانه ۱۰۳ فراورده ابطال و ۱۳ پروانه دیگر تعلیق شد. مدیرکل استاندارد استان تهران افزود:همچنین در خردادماه، با تشکیل جلسات کمیته علایم، کارشناسان استاندارد پروانه ۱۲ فرآورده با نام‌های تجاری سبزی خرد کن میلاد، ماشین لباسشویی شهاب، ماشین لباسشویی برقی از واحد مصطفی ساعدی، کباب‌پز با نام تجارتی آسان، وسایل پخت و پز گازسوز خانگی با نام تجارتی رکسان گاز، آردل، توان گاز، رکسین، بهی، سپانو، گلاره و آلوارس، قطعات گازسوز کردن خودرو CNG با نام تجارتی گازخودرو صنعت، کابل قابل انعطاف با نام تجارتی توانبر ممتاز، رنگ آستری بر پایه رزین آلکید و اکسیدآهن با نام تجارتی پارسیفام (به علت احراز بی‌کیفیتی کالا و بی‌اعتباری پروانه) را به دلیل نداشتن شرایط استاندارد ابطال کردند.

منبع: مهر

گفتگوی هم میهن...
ما را در سایت گفتگوی هم میهن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان fhammihan بازدید : 194 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 21:52

اگر کودتای ترکیه یک مجید توکلی داشت!
با عرض سلام و احترام خدمت فرمانده نیروی زمینی ارتش ترکیه
با وقوع کودتای دیشب ترکیه، در دل تمامی آزادی خواهان جهان معتقد به گفتمان سیاسی، نور تازه ای روشن شد که روشنای آن از شمع هایی که ملت روشنفکرِ بعضی وقت ها در صحنه حاضر ایران، هم کمی بیشتر بود.
اما با شکست کودتا در همان ساعات اولیه، این نور به خاموشی گرایید.
من در این چند ساعت کلی با خودم فکر کردم و عوامل شکست شما را متوجه شدم که در ادامه آن ها را به اختصار بیان می کنم:
•این چی چی بود اووردید؟
اشتباه استراتژیک شما، این بود که تانک ها را به خیابان آوردید. خب هیکل به این گندگی، به زودی شناسایی می شود و کودتا شکست می خورد. ای کاش از اجسام کوچکتر شروع می کردید! مثلا سطل آشغال! بله سطل آشغال! سطل آشغال ها را آتش بزنید. ما خودمان با این ترفند یک کودتای درست و حسابی داشتیم راه می انداختیم. البته شاید خنده تان بگیرد. راستش ما هم خودمان خنده مان گرفت، ولی الکی الکی جدی شد و همین طور الکی الکی نصف سطل زباله های تهران را آتش زدیم!
•پیشنهاد بی شرمانه
می دانم این مورد برایتان بسیار سخت است، اما حقیقت آن است که برای رسیدن به آرزوهای بزرگ، باید خود را فدا کرد. من خودم چندین بار ادعا کردم که در زندان های رژیم به من تجاوز شده و همین خون مردم را به جوش آورد. البته بعضی از مردم می گفتن:« بابا تو که زندان نبودی!» من هم در جوابشان می گفتم:« یک زندان بی پایان، بهتر از یک زندان بان چارپایان است.» با این که خودم هم نفهمیدم که چی گفتم ولی نصفشان کف و خون بالا آوردند.
•بر آتاتورک لعنت!
شکست کودتا یک درد است، دستگیر شدن کودتاچی هزار درد. اگر آتاتورک فلان فلان شده، چادر را از سر زنان شما بر نمی داشت، پس از لو رفتن کودتا می توانستید شبیه فخر تشکل های دانشجویی – مجید توکلی – چادر به سر کنید و از کشور فرار کنید.
به هر حال کودتای شما شکست خورد و شما هم اکنون در زندان به سر می برید. اما این پایان مبارزه نیست. در داخل همان زندان، هرچه اتو دستتان رسید بزنید به برق. اصلا هرچی دم دستتان بود بزنید به برق. ما هم نمی دانیم چرا ولی جواب می دهد. اگر جواب نداد باز هم سوالتان رو تکرار کنید که گفته اند: فهم سوال، نصف جوابه.
ارادتمند شما
فعال سیاسی مخالف با همه(حتی با شما دوست عزیز)

گفتگوی هم میهن...
ما را در سایت گفتگوی هم میهن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان fhammihan بازدید : 200 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 19:36

Powered by: vBulletin® انجمن گفتگو هم میهن
Copyright © 2005-2016 www.HamMihan.com , All Rights Reserved.

© 1394 - تمام حقوق این سایت متعلق به «شبکه اجتماعی هم میهن» است.
کلیه محتوای این سایت توسط کاربران درج شده است و «شبکه اجتماعی هم میهن» هیچ مسئولیتی نسبت به آن ها ندارد.(قوانین انجمن)

گفتگوی هم میهن...
ما را در سایت گفتگوی هم میهن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان fhammihan بازدید : 177 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 19:36

با نحوه سئو داخلی و خارجی طراحی سایت بیشتر آشنا شویم
بهینه سازی داخلی و خارجی طراحی سایت فروشگاهی

هر یک از موتورهای جستجوگر دارای مقیاس های ویژه ای در جهت رنگینگ و گذاشتن سایت ها در فهرست نتیجه های خودشان می باشند. رنگینگ و گرفتن درجه اعتبار در گوگل به نحو کلی وابسته به کارگیری از روش های سئو در درون و بیرون سایت است. در این نوشته کوتاه به این فاکتورهای سئو درونی و بیرونی اشاره ای می کنیم.

با نحوه سئو داخلی و خارجی طراحی سایت بیشتر آشنا شویم

بهینه سازی داخلی طراحی سایت فروشگاهی

روش های بهینه سازی در درون سایت، به منظور رنگینگ نرمال در موتور های جستجو خیلی مهم است. از اصلی ترین معیار های این شیوه می توان به بهینه سازی محتوا، به کارگیری مناسب از واژه ها کلیدی در عنوان و متا تگ ها، به کارگیری از H۱ H۲، تعریف Alt به منظور عکسها، به وجود آوردن لینک های ناوبری و بهینه کردن عنوان پیوندهای مقاله های سایت اشاره کرد.

با نحوه سئو داخلی و خارجی طراحی سایت بیشتر آشنا شویم

محتوا در جهت سئو داخلی طراحی سایت فروشگاهی
بهینه سازی محتوای سایت یکی از فاکتورهای اصلی سئوی درونی طراحی سایت فروشگاهخی می باشد. به کارگیری مناسب از واژه ها کلیدی در داخل مقاله و شرح توضیحات مربوط به هر یک از محصولات و خدمات فروشگاهی به منظور یک موتور جستجو بسیار تاثیرگذار می باشد. ولی احتمالا برای استفاده کنندگان چندان جالب نباشد که یک واژه را به مراتب مشاهده کنند، بنابراین از یاد نبرید مراعات تعادل به منظور هر دو لازم است. بهتر است از چگالی ۵-۱۰% به منظور واژه ها کلیدی در محتوا استفاده نمایید و آنها را در مقدمه و شروع مقاله تان استفاده کنید. همینطور استانداردهای قالب بندی متن نظیر برجسته کردن واژه ها کلیدی را مراعات کنید تا موتورهای جستجو پی به ویژه بودن واژه مورد نظر شما ببرند.
تگ ها و تیترها برای سئو داخلی طراحی سایت
عنوان صفحه، تگ ها و سایر عنوان هایی که به منظور صفحه های سایت فروشگاهی تان معلوم می کنید یکی دیگر از فاکتورهای اصلی بهینه سازی درونی سایت قلمداد می شود. عنوان صفحه های سایت تان در نتیجه های جستجو و بالای مرورگر به طور برجسته نشان داده می شود و نخستین کاری است که به مخاطب یاری می کند تا موضوع مقاله تان را متوجه شود.

با نحوه سئو داخلی و خارجی طراحی سایت بیشتر آشنا شویم

توصیه می کنیم تگ عنوان را میان ۱۰-۶۰ کلمه قرار دهید، تلاش کنید در عنوان صفحه ها از واژه ها کلیدی هدفمند و همخوان با موضوع مقاله استفاده کنید، همینطور مطمئن شوید که عنوان های خاصی به منظور هر مطلب در سایت تان انتخاب می کنید. متا تگ ها، تگ توضیحات داده هایی درباره مقاله شما به مخاطبان تان عرضه می کند. این توضیحات از نظر بهینه سازی سایت دارای نقش مثبتی می باشند و باید کمتر از ۱۷۰ حرف یا علامت باشد. بنابراین در این چند خط جمله های کوتاه و شفاف به کار ببرید تا کاربران تان را آشفته نکنید.
متا تگ واژه های کلیدی در حال حاضر از نقش کمتری در مقایسه با گذشته در پیش موتورهای جستجو به ویژه گوگل برخوردار می باشند. متا تگ واژه های کلیدی بایست بین ۴ تا ۱۰ واژه کلیدی که در محتوا به کار برده اید را داشته باشد. آنها باید با کولی (،) از هم جداسازی شوند و اگر بی ربط به موضوع مقاله باشند ممکن است جریمه شوید.

با نحوه سئو داخلی و خارجی طراحی سایت بیشتر آشنا شویم

نقش نقشه سایت طراحی سایت فروشگاهی در سئو

دو نقشه از طراحی سایت فروشگاهی تان آماده کنید یکی به منظور کاربران و یکی به منظور موتور های جستجو. نقشه سایت فروشگاهی می تواند به آنها یاری کند تا به سرعت از تغییرات تازه سایتان مطلع شوند. می توانید با به کار گیری sitemap. html و sitemap. xml. همه صفحه های سایت تان را در گوگل معرفی کنید.
عنوان تصاویر طراحی سایت فروشگاهی در جهت سئو سایت
انتخاب اسم به منظور تصاویر محصولات و خدمات خیلی شما را در رسیدن به هدفتان کمک خواهد کرد و کاربران را هم در دیدن مطلب و عکس موردنظرشان راضی خواهد کرد. این همان کاری است که شما بایست با تعبیه alt عکس ها، برای مخاطبان هدیه بدهید. موتورهای جستجو با دارا بودن ALT می توانند موضوع عکس های موجود در سایت شما را تشخیص بدهند.
لینک های ناوبری: شما باید یک لیست و زیر مجموعه از محتواهای سایت تان فراهم کنید و آنها را در صفحه اصلی بگذارید تا مخاطبان به آسانی به سایر قسمت های سایت تان دسترسی داشته باشند.
اگر در انتخاب لینک های ناوبری وب سایت تان درست عمل نمایید قادر خواهید بود میزان ماندن در سایت و میزان مشاهده شدن صفحه های سایت تان را بالا ببرید و از میزان فرار از سایت تان را توسط کاربران کمتر کنید.
بهینه سازی تصاویر در جهت استفاده مناسب در طراحی سایت
یکی از دلمشغولی های دائمی طراحان و دارندگان سایت بهره گرفتن مناسب از تصاویر با کیفیت و درخور در طراحی سایت هاست. به ویژه در ایران که به علت پایین بودن سرعت اینترنت حجم نهایی یک سایت مسئله ای غیرقابل اغماض و اثر گذار بر روی اثردهی و بازدهی سایت است. احتمالا خیلی از شما با شیوه های پایین آوردن حجم تصاویر سایت آشنایی دارید ولی در این یادداشت می خواهیم بهترین و اثرگذارترین شیوه کاستن اندازه نهایی شده تصویر را با پایین ترین افت کیفیت به شما آموزش بدهیم.
در ابتدا چندین نکته مهم را در نرم افزار فتوشاپ توجه کنید:
در اصل بهینه سازی و ذخیره سازی تصاویر با Save کردن آنها آغاز نمی گردد و پیش از رفتن به سراغ کلید Save اعمالی وجود دارد که شما باید اجرا کنید. یادآور شویم که در این یادداشت مبنای آموزش ما نرم افزار فتوشاپ و گزینه “Save for a Web/Device” است.
نخستین نکته ای که شما باید آنرا مراعات کنید نکته ای ساده و شاید بدیهی است و شما باید اطمینان پیدا کنید که تصویر شما در فرمت RGB قرار داشته باشد و نه CMYK به این خاطر که فرمت CMYK بیشتر برای صنعت چاپ کاربرد دارد و تا وقتی که شما قصد نشان دان تصاویر در مونیتور مدنظرتان است باید از فرمت RGB بهره بگیرید. به این خاطر که تفاوت زیادی در نشان دادن رنگها از طریق نور یا کریسیتال و جوهر وجود دارد.
در ضمن این نکته را به یاد داشته باشید که خیلی بهتر است که شما از نخست فایل تازه ای را در مود RGB اجرایی کنید تا اینکه در مود CMYK اجرا کنید و سپس آنرا به آن بدل کنید. شما مود یک تصویر را از مسیر Image > Mode میتوانید چک/تعویض کنید.
دومین نکته این است که اگر تصویر شما در اندازه های بسیار بزرگ باشد و شما قصد داشته باشید آنرا از طریق گزینه Save for a Web/Device سیو کنید خطایی مبنی بر اینکه اندازه تصویر شما بسیار بزرگتر از موردهای نیاز برای سیو در سایت است ظاهر خواهد شد و فتوشاپ نخواهد توانست آنرا به بهترین نحو اجرا نماید. بنابراین به ابعاد و حجم تصویر اصلی دقت کنید و انتظار نداشته باشید تصویر با حجم ۵۰ مگا بایت و اندازه های بسیار بالا را قادر باشید به تصویر۱۰۰ کیلو بایتی با همان اندازه بدل کنید. بنابراین تصویر را به اندازه های دلخواه و کاربردی بدل کنید و حجم بسیار زیادی از تصاویر خود را به وسیله این عمل پایین بیاورید.
بعد از اعمال همه تغییرهای ضروری در تصویر و بعد از اینکه دو نکته فوق را نیز اجرایی کردی حالا نوبت آن می رسد که وارد محیط Save for a Web/Device شوید. این منو را بوسیله مسیر File>Save for a Web/Device و یا زدن کلید میانبر Alt+CTRl+Shift+S قابل دسترسی است.
به طور کلی پیش از سیو تصویر دقت کنید که هر فرمتی برای برخی عکس ها مناسب است. اگر عکس شما حالت photo داشته باشد یعنی عکس نرمال باشد یا اینکه پراکندگی رنگی آن بیشتر باشد بهتر آن است که آن را با فرمت jpg سیو نمایید.
در صورتی که تعداد رنگ های عکس شما پایین باشد و در حدود ۵۰ تا ۲۵۵ رنگ در آن باشد بهتر خواهد بود که با فرمت gif یا png-8 سیو گردد و در صورتی که پراکندگی رنگ پایین است ولی بیش از ۲۵۵ رنگ می باشد با فرمت png-24 سیو نمایید.

با نحوه سئو داخلی و خارجی طراحی سایت بیشتر آشنا شویم

اسم گذاری درست نشانی اینترنتی در طراحی سایت

با به کارگیری واژه های کلیدی و درست در نشانی اینترنتی هر موضوع قادر خواهید بود به سرعت آن را به موتورهای جستجو بشناسانید، موتورهای جستجو دوستدار نشانی اینترنتی هستند که با محتوای مطلب و واژه های کلیدی در ارتباط باشد. موتورهای جستجو دائم در حال آپدیت الگوریتم های شان می باشند تا قادر باشند آنچه مخاطبانشان می خواهند را در اختیارشان بگذارند. وب مسترها هم بایست دستور العمل ها و روش های تاره را ارزیابی و تغییرات آنها را برای طراحی وب سایت همگام سازی کنند.

سئو خارجی طراحی سایت

بهینه سازی برونی سایت یکی از فاکتورهای اصلی رنگینگ پیش گوگل است. اگر با برنامه ریزی دقیق و درست از شیوه off-page استفاده نمایید، قادر خواهید بود به سهولت در رتبه های نخست گوگل و سایر موتورهای جستجو بایستید. در روش بهینه سازی برونی سایت، فوکوس اصلی بر روی به وجود آوردن و گرفتن لینک از سایت ها و شبکه های اجتماعی می باشد.
انواع شیوه های گرفتن لینک نظیر نوشتن مقاله ها و به وجود آوردن محتوای محکم در طراحی سایت ، ارسال کامنت ها در انجمن ها، وبلاگ نویسی و کامنت های مهمان، نشر دادن مقاله ها در نشریات، فعالیت در شبکه های اجتماعی و کارهایی نظیر اینها هستند که به شما در به وجود آوردن آمار بازدید و گرفتن لینک یاری خواهند رساند. تلاش کنید از سایت های قوی لینک بگیرید و چه بهتر موضوعات آنها با محتوای سایت شما در ارتباط باشد.

گفتگوی هم میهن...
ما را در سایت گفتگوی هم میهن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان fhammihan بازدید : 192 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 19:36

تاریخچه ماشین لباسشویی
تاریخچه ماشین لباسشویی

نخستین نوع ماشین لباسشویی در سال ۷۱۷۱ اختراع شد و آن تخته شستشو بود، اما در سال ۷۷۱۱ ویلیام بلک استون،
بازرگان و تولیدکننده ذرت اهل ایندیانا، برای همسرش یک هدیه تولد ساخت که ماشینی بود که کثیفی ها را از روی لباس ها
می شست و پاک می کرد. این دستگاه شامل یک تغار چوبی بود که در آن یک تکه چوب تخت با شش میخ چوبی کوچک
بود و یک دسته داشت که آن ها را جلو و عقب می برد. در سال ۷۷۱۱ میخ های فلزی جایگزین میخ های چوبی شدند. در
۷۷۱۱ موتور الکتریکی برای نخستین بار در این وسیله به کار گرفته شد. در ۷۷۱۱ نخستین دستگاه می تگ ساخته شد که
دسته چرخنده و زیر آن چرخ لنگر داشت . در ۷۷۱۱ شرکت می تگ سیستمی عرضه کرد که، به جای کشیدن لباس ها در
آب، آن ها را با فشار آب و هم زدن تمیز می کرد . از میان تمام روش هایی که در آن زمان برای طراحی ماشین لباسشویی پیشنهاد شد تنها دو سیستم امروزه باقی مانده است.
یکی همان روش فشار آب که هنوز هم مهم ترین سیستم است و دیگری سیستم استوانه ای که لباس ها را درون یک استوانه
چرخان می شوید. از اوایل دهه ۷۷۹۱ یکی از شاخه های جانبی شرکت هوایی بندیکس شروع به کار روی یکی از مهم
ترین پیشرفت های ماشین لباسشویی کرد. وسیله ای که جان دبلیو چامبرلین اختراع کرد در یک زمان لباس ها را می
شست، آب می کشید و آب اضافی آن را خارج می کرد. معرفی نخستین ماشین لباسشویی خودکار در ۷۷۱۱ گام مهم دیگری
در این زمینه بود. شرکت ۷۷۱۱ ، که نیای شرکت ویرل پول به شمار می رود، نخستین شرکتی بود که موفق به این کار شد.
در ۷۷۹۹ ماشین لباسشویی به یکی از وسایل ضروری خانه مبدل شد و از آن به بعد همچنان این وسیله در حال تکمیل است
و دکمه هایی برای انواع پارچه های خاص و جدید به آن ها اضافه می شود . ▪ آیا کارخانه ها عمدا ماشین لباسشویی را طوری می سازند که زود خراب و از دور خارج بشود؟
نه عمدا، اما در نهایت همین اتفاق می افتد. خیلی از ماشین لباسشویی های مدرن را طوری می سازند که هرچه ممکن
است ارزان تر به فروش برسد، چون خریداران )البته خام و بی تجربه ترها( این طور می خواهند. نتیجه این می شود که
ماشین لباسشویی هایی ساخته می شود که عمر زیادی ندارند و از طرفی هزینه تعمیر آن ها هم خیلی بالاست. بنابراین این
ماشین لباسشویی ها خیلی هم ارزان نیستند و در حقیقت در درازمدت گران تر درمی آیند. هرچه ماشین لباسشویی ارزان تر
باشد فاصله بین هزینه تعمیر و جایگزینی قطعاتش کم تر می شود. خیلی از ماشین لباسشویی های ارزان قیمت بیش از سه تا
پنج سال عمر نمی کنند چون نخستین باری که خراب می شوند حدود نصف قیمت خریدشان یا بیش تر باید برای تعمیرشان
هزینه کرد. از طرفی تولیدکنندگان ماشین لباسشویی های ارزان قیمت تمایلی به عرضه قطعات یدکی ارزان قیمت ندارند که
همین موضوع بیش از پیش مشکل ساز می شود. با در نظر گرفتن این مشکلات شاید بهتر باشد از اول ماشین لباسشویی
گران تری خرید؛ مگر این که از قبل تحقیق کنید و مطمئن بشوید که اگر در آینده لازم شد قطعه ای را تعویض کنید قیمت
قطعات یدکی ماشین لباسشویی موردنظرتان منطقی است. در غیر این صورت اگر ماشین لباسشویی گران قیمتی بخرید
معمولا تا ۱۱ سال خیالتان کاملا راحت است. بعضی مردم فکر می کنند بد هم نیست که هر چهار، پنج سال یک بار ماشین
لباسشویی شان خراب بشود و به این بهانه وسایل خانه شان را نو کنند، اما این روزها ملاحظات زیست محیطی حکم می کند
این افراد هم در روش فکری خود بازنگری کنند . ▪ تفاوت مدل پایه و آخرین مدل یک مارک ماشین لباسشویی در چیست؟
افرادی که دنبال خرید ماشین لباسشویی هستند با پرسشی اساسی مواجه می شوند و آن این است که اگر پول بیش تری
بدهند و ماشین لباسشویی گران تری بخرند آیا لزوما لباس هایشان بهتر شسته خواهد شد. جواب منفی است. با خرید ماشین
لباسشویی های آخرین مدل معمولا تنظیمات بیش تر، چرخش سریع تر و احتمالا استوانه بزرگ تری عایدتان خواهد شد اما
کیفیت ساخت همان خواهد بود. همه تولیدکنندگان ماشین لباسشویی چندین مدل طبق استانداردی می کنند که خودشان در نظر
دارند. معمولا مدل های پایه سرعت چرخش کم تر، دکمه های کم تر، تنظیمات کم تر و حجم کم تری دارند. ممکن است
تفاوت قیمت مدل پایه با آخرین مدل به چندصد هزار تومان هم برسد اما هیچ تفاوتی در کیفیت آن ها وجود ندارد. اگر می
خواهید کیفیت ماشین لباسشویی که می خواهید بخرید بهتر باشد باید مارک بهتری انتخاب کنید. مثلا اگر مدل پایه ماشین
لباسشویی با مارک بهتر را انتخاب کنید مسلما آرام تر و مطمئن تر از ماشین لباسشویی آخرین مدل با مارک پایین تر
برایتان کار می کند. نکته مهم این است که ساخت یک مارک ماشین لباسشویی، چه مدل پایه، چه تنظیم دار و چه آخرین
مدل، همه ب ا یک استاندارد ساخته شده اند و بیش تر قطعاتشان مانند هم است. هنگام خرید قیمت پایه ماشین لباسشویی های
مارک های مختلف را با هم مقایسه کنید. اگر قیمت پایه یک ماشین لباسشویی چهارصد هزار تومان است و مدلی که شما
پسندیده اید هفتصد هزار تومان است بدانید که دارید سیصد هزار تومان بابت ظاهر و دکمه های بیش تر پول می دهید.
اگر از این دکمه ها استفاده نمی کنید لزومی هم ندارد که پول اضافی بابت آن بدهید .
▪ آیا اگر لباسشویی گران تری بخرم ماشین بهتری دارم؟
اگر از مارک بهتری بخرید بله اما اگر پول بیش تری صرف مدل گران تری از همان مارک بکنید که دکمه های بیش تر و
به کیفیت و » ماشین لباسشویی بهتر « سرعت چرخش بیش تری دارد جواب منفی است. باید در نظر داشته باشید عبارت
مطمئن بودن ماشین لباسشویی برمی گردد. مثلا ممکن است یک ماشین لباسشویی نه چندان خوب در ۷۱۱۱ دور در دقیقه با
از ماشین لباسشویی از همان مارک با مدل ارزان تر باشد که فقط هزار دور در دقیقه می » بهتر « حجم شش کیلوگرم هنوز
زند و حجم آن پنج کیلوگرم است. اگر بهتر بودن ماشین لباسشویی را از روی دکمه ها و تنظیماتش ارزیابی کنید از این
مورد مهم غافل می مانید و مثل این است که یک ماشین قراضه با رنگ زیبا و بوق خوش صدا بخرید . بعضی ها از این شکایت دارند که مدام مجبورند هزینه های گزاف تعمیر ماشین لباسشویی نه چندان قدیمی شان بپردازند.
این ماشین لباسشویی ها معمولا کیفیت خوبی ندارد و آن را ارزان خریده اند. اما این افراد عقیده دارند ماشین لباسشویی شان
مشکل این جاست که آن ها پول اضافی بابت چرخش سریع تر، حجم بیش تر و تنظیمات .» خیلی هم ارزان نخریده اند « را
گوناگون داده اند نه برای کیفیت قطعات. بدترین تولیدکننده ها هم می توانند به محصول خود زیباترین رنگ را بزنند. حتی
ممکن است دور خیلی بالایی داشته باشد اما چون سایر قطعاتش ارزان قیمت است تکان های شدید می خورد و گاهی هم
دوره راه می افتد. اگر هنگام خرید مدل پایه بخرید ممکن است چرخش آن خیلی سریع نباشد، تنظیمات کم تری داشته باشد و
حجم آن هم معمولی باشد اما باز هم به آخرین مدل مارک پایین تر با همان قیمت می ارزد .
برگرفته از وب سایت اگ

گفتگوی هم میهن...
ما را در سایت گفتگوی هم میهن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان fhammihan بازدید : 220 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 18:34

 

تاريخ عضويت: Nov 2015

وضعیت تاهل: متاهل

محل سكونت: امریکای اسلامی

ارسالها: 2,576

سپاس هاي ايشان از ديگران: 1,151

سپاس های دیگران از ایشان : 2,394


ارسال پیام خصوصی

گفتگوی هم میهن...
ما را در سایت گفتگوی هم میهن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان fhammihan بازدید : 322 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 18:34

هنوز هم سرزمین شـعـریم ؟

ایران را سرزمین شعر می‌دانند. احتمالا مهمترین دلیل آن این است که در تاریخ ادب فارسی از قدیم الایام تا همین دوران معاصر چیزی که زیاد پیدا می‌شود شاعر بزرگ است. اما آیا ایران را می‌توان همچنان سرزمین شعر دانست؟

سرویس فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین:
ایران را سرزمین شعر می‌دانند. این عنوان زیبنده است به این دلیل که شمار شاعران بزرگ و برجسته در کشور ما، از قدیم الایام تا دوران معاصر، آنقدر هست که ایرانیان را اهل شعر بدانیم. بدیهی است اگر تقاضا نباشد عرضه هم نخواهد بود. حافظ، سعدی، مولانا، فردوسی، نظامی، خیام، انوری، خاقانی، مسعود سعد، رودکی و دست کم 100 شاعر دیگر می‌توان نام برد که از سرمایه‌های شعر کلاسیک فارسی هستند.
به این اسامی، نام‌های بیشتری نیز می‌توان اضافه کرد، نام‌هایی خیلی بیشتر که دوران معاصر زندگی کردند و از برجسته‌ترین شاعران تاریخ زبان فارسی هستند. اما سرعت این سیر و روند شعر و شاعری در کجای مسیر کم شد؟ اصلا آیا کم شد؟ آیا به بن بست رسید؟ در هر صورت خارج از بررسی کیفی، که البته در انحصار متخصصان این حوزه است، می‌توان این سوال را پیش کشید که آیا هنوز در ایران عرضه و تقاضای شعر پر رونق است؟

عرضه و تقاضای شعر در ایران
اگر معیار چاپ و توزیع مجموعه شعر را دلیلی بر تقاضای آن بدانیم باید بگوییم وضعیت چاپ و نشر شعر در کشور- به لحاظ کمی - چندان بد نیست. ناشران بسیاری امروز انتشار مجموعه شعر را جزو مهمترین کارهایی می‌دانند که باید انجام دهند. انتشاراتی‌های بسیاری در ایران از جمله مروارید، نگاه، ثالث، دارینوش، ایلیا، نوید شیراز، داستان سرا یا چشمه و بوتیمار اقدام به چاپ و نشر شعر می‌کنند. به این فهرست دست کم 20 ناشر دیگر نیز می‌توان اضافه کرد. در این میان بعضی از ناشران گاه به گاه مجموعه شعری منتشر می‌کنند، بعضی چند وقتی هستند بی خیال چاپ شعر شدند و بعضی نیز درست مثل یک کارخانه تولیدی مجموعه شعر منتشر می‌کنند. با اینکه در انبوهی از شعر امروز چندان نمی‌توان دنبال مخاطب گشت، اما همین موضوع شاید اجازه دهد ما همچنان ایران را سرزمین شعر بدانیم؟
محمد آزرم در این باره به هنرآنلاین می‌گوید: "تعداد زیاد کتاب‌هایی که عنوان شعر دارند نتیجه‌ انباشت نوشته‌هایی است که سال‌ها اجازه چاپ شدن نداشتند یا تصور می‌کردند که ندارند. وقتی فضا بازتر می‌شود یا چنین حسی القا می‌شود، هرکس که فکر می‌کند باید نوشته‌هایش را کتاب کند، لحظه‌ای هم درنگ نمی‌کند."

این‌ها شعرند؟
این شاعر معاصر از طرفی درباب کیفیت این آثار می‌گوید:"فضای تخدیری شبكه‏‌های اجتماعی و شمارش پسندها هم این وضعیت را تشدید كرده است. گسترش فضای رسانه‏‌ای و برداشته شدن مرزهای اطلاعاتی با تمام مشقاتی كه در كشور دارد، باعث شده، هر نوشته نازل و بنجلی با زیرهم‌‏نویسی غلط و فقط به خاطر شیوع عامه‏‌پسندی، شعر تصور شود."
برای همین هم هست که می‌توان این سوال را پیش کشید که اساسا در این زمینه (چاپ و نشر شعر) می‌توان به این تز قائل بود که رابطه دوسویه‌ای میان کمیت و کیفیت شعر هست؟ یعنی آیا می‌توان به واسطه شمار کثیر مجموعه شعرهای این روز و روزگار بر وضعیت مناسب شعر در کشور معتقد بود؟
آزرم در این باره هم با ما حرف زده است. او معتقد است:"شعر، یك امر كیفی است و سنجیدن آن با معیارهای كمی، فقط آمار است. وقتی تعداد كتاب‏‌هایی كه عنوان شعر دارند مبنای سنجش وضعیت شعر می‏‌شود و خبری از كیفیت شعر با روش‏‌های نقادی نیست، شعر در وضعیت تهی است. برای من كیفیت و میزان خلاقیتی كه در فرم شعر می‏‌بینم، تنها معیار سنجش است و از این منظر، تعداد شاعران بسیار كم و تعداد كتاب‏‌های شعر، بسیار كمتر است."
آزرم می‌گوید:"شاید در این بین ناشرانی هم باشند که از چنین موجی با هزینه خود افراد، استقبال کنند و تلقی آن‏ها از مخاطب شعر، خریداران كتاب باشد؛ اما معضل اصلی، دخالت سلیقه‌های سیاسی در وضعیت چاپ کتاب‌های شعر و رفتارهای انقباضی – انبساطی با امری است که دولت، همیشه باید نسبت به آن نقش تسهیلگر داشته باشد."

سرمایه‌گذاری روی شعر جرات می‌خواهد
این حرفی نیست که ما بزنیم. کافی است سری بزنید با پاتوق شاعران تهرانی، شهرستانی یا هر جای دیگر و از شاعران بپرسید که آیا کتاب‌های‌شان را با پول خودشان منتشر می‌کنند یا خیر؟ البته نپرسیدید هم نپرسیدید چون ما این کار را کردیم. در این میان حتی شاعران بنامی هم هستند که شاید نام بردن آن‌ها کار درستی نباشد. اما واقعیت این است که امروزه روز کمتر ناشری شعر شاعران را با سرمایه خودش منتشر می‌کنند، علی الخصوص اگر آن شاعر جوان باشد.
مسعود بیزارگیتی در این باره به هنرآنلاین این طور می‌گوید: "طبیعتا ناشر هم کارش از سویی به تجارت و سودآوری و از سوی دیگر به مسئله فرهنگ گره خورده است، اما خب با این اوضاع احوال کمتر ناشر جرات سرمایه‌گذاری بر "شعر" را دارد. حالا شاعر در هر رده‌ای که می‌خواهد باشد. الان خیلی وقت است که معمولا شاعران با هزینه خودشان مجموعه شعرشان را چاپ می‌کنند."

ناشر خوب باعث فروش شعر هم می‌شود؟
این سوالی است که ما از شمس آقاجانی، دیگر شاعر معاصر پرسیده‌ایم. شمس می‌گوید:" ناشرانی که به نوعی در بازار کتاب ایران مطرح‌ هستند و بعضا کتاب‌فروشی‌های مستقل خودشان را هم دارند به واسطه توزیع و پخش مناسب آثارشان فروش می‌رود. از طرفی خود این موضوع که ناشری در میان ناشران ادبی معتبر باشد، باعث می‌شود کتاب‌های منتشر شده‌اش خوب توزیع بشود."
واقعیت ماجرا هم همین است؟ یعنی اساسا باید این ریختی باشد؟
شمس جواب می‌دهد:" البته به صورت ایده‌آل نباید نام ناشر در فروش آثار موثر باشد. یعنی اگربخواهیم بر مبنای یک سیستم سلامت بررسی کنیم باید بگوییم که این شکل از فروش چندان واقعی نیست. از طرف دیگر هستند شاعران خوبی که کتاب‌های ارزشمندی منتشر می‌کنند اما به این دلیل که ناشر بزرگ و معتبری از آن‌ها حمایت نمی‌کند، زمین می‌خورند.در هر صورت واقعیت این است که ناشران بزرگی که معتبرند و توان مالی خوبی دارند کمتر در سایه آسیب‌های معمول این حوزه هستند. به عبارت دیگر کتاب‌هایی که در این انتشاراتی‌ها منتشر می‌شوند به نوعی از جهت فروش تضمین شده‌اند."
به هر روی ایران را امروز هم می‌توان سرزمین شعر دانست، و احتمالا تنها دلیل نوشتن این گزاره می‌تواند این باشد که شعر در ایران همچنان نوشته و البته منتشر می‌شود. درباره اصل "تقاضا" معیار درست و درمانی برای محاسبه در دست نیست ولی می‌توان گفت که مجموعه شعر خیلی وقت است که تا دل‌تان بخواهد در حال چاپ شدن است. کافی است دست‌تان را به هر طرفی که دل‌تان خواست دراز کنید.

گفتگوی هم میهن...
ما را در سایت گفتگوی هم میهن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان fhammihan بازدید : 207 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 18:34

بحثی اگر وسط باشد آدم ها 7 دسته اند
بعضی ها صاحب نظر هستن و خودشون رو صاحب نظر می دونن اما اجازه میدن که بهشون اصرار بشه. (قابل احترام)

بعضی ها صاحب نظر هستن و خودشون رو صاحب نظر می دونن اما صبر نمی کنن که بهشون اصرار بشه. (باز هم قابل احترام)

بعضی ها صاحب نظر هستن و خودشون رو صاحب نظر نمی دونن مگه اینکه بهشون اصرار شه. (قابل احترام)

بعضی ها صاحب نظر هستن و خودشون رو صاحب نظر نمی دونن حتی اگه بهشون اصرار بشه. (مستفیض نخواهید شد و حتی لجتان خواهد گرفت اما همچنان قابل احترام)

بعضی ها صاحب نظر نیستن و خودشون رو صاحب نظر نمی دونن حتی اگه هندونه ی الکی بزاره یکی زیر بغلشون. (قابل احترام)

بعضی ها صاحب نظر نیستن و خودشون رو صاحب نظر نمی دونن اما اگه هندونه بزاره یکی زیر بغلشون جو می گیرتشون صاحب نظر میشن. (اگه دچار بیماری لذت بردن از مسخره کردن نباشید این ها هم قابل احترام)

بعضی ها صاحب نظر نیستن و خودشون رو صاحب نظر می دونن . این دسته تنها دسته ای ان که واسشون شوق یا عدم شوق شنونده به شنیدن هیچ اهمیتی نداره! و دنیا به عذابه از دستشون. (انشاا... قابل احترام!)

گفتگوی هم میهن...
ما را در سایت گفتگوی هم میهن دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : محمد رضا جوادیان fhammihan بازدید : 175 تاريخ : چهارشنبه 30 تير 1395 ساعت: 16:27